Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Jaakko Heinimäen kirja kristillisistä harhaopeista

Kirjapaja

Jaakko Heinimäen kirja kristillisistä harhaopeista

Julkaistu: 12.11.2015 klo 16:11
Julkaisija: Kirjapaja

Jaakko Heinimäki esittelee Kerettiläisen käsikirjassa (Kirjapaja) keskeiset kristilliset harhaopit eli heresiat. Samalla hän tulee tehneeksi selkoa siitä, mihin kristityt uskovat ja millä perusteilla. Ja uskotaanko eri tavalla kuin kirkko opettaa? Miten on ratkottu, mikä on oikein , mikä väärin?

Uskonnollisessa keskustelussa heitetään toisinaan harhaoppisyytöksiä. Usein kuulee myös väitteitä, että kristinusko on vääristynyt alkuperäisestä muodostaan. Kirjassa selvitetään, mitä harhaopeille ja harhaoppisille kävi ja mitä vanhoille harhaopeille nykyään kuuluu.

”Kannattaa muistaa, että kirkkohistorian kuumimmat kerettiläiset eivät yleensä olleet mitä tahansa möläyttelijöitä tai yksityisajattelijoita vaan arvostettuja kirkonmiehiä, seurakuntien johtajia, piispoja ja korkeasti koulutettuja teologeja, joiden ajatusten oikeaoppisuutta toiset kunnianarvoisat kirkonmiehet sitten ovat arvioineet”, Heinimäki kirjoittaa. ”Kerettiläisyyden takana ei useinkaan ole ollut ajatus kristinuskon vääristämisestä tai turmelemisesta, pikemminkin vilpitön pyrkimys kirkastaa kristinoppia.”

Jaakko Heinimäen mukaan kerettiläisyys vaikuttaa paljon kiinnostavammalta kuin oikeaoppisuus, sillä siinä ollaan tekemisissä omilla aivoilla ajattelemisen raikkaan tuulahduksen kanssa – dogmatismin tunkkaisen tuoksun sijaan.

Jaakko Heinimäki; Kerettiläisen käsikirja. Mitä harhaoppiseksi haluavan olisi syytä tietää. Kirjapaja 2015. 143 s. KL 23. ISBN 978-952-288-100-7. Ovh 29,60. Ilmestynyt.

Jaakko Heinimäki on pastori ja palkittu tietokirjailija. Hän on kirjoittanut kristinuskon perusasioista useissa teoksissaan. Viimeisimpiä julkaisuja ovat muun muassa Kafekismus (2011) ja Taskuetiikka (2012).

Lisätietoja: Kirjapaja / viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste (09 6877 4568) marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Jaakko Heinimäki (040 529 4013) jaheinim@me.com

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki