Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Inkerin kirkon historia kertoo myös inkerinsuomalaisten elämästä idän ja lännen välissä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 20.05.2015 klo 08:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Inkerinsuomalaiset ovat Suomesta Inkeriin noin 300 vuoden aikana muuttaneiden suomalaisten jälkeläisiä. Juuri ilmestynyt historiateos Inkerin kirkon neljä vuosisataa – Kansa, kulttuuri, identiteetti kertoo heidän elämästään, luterilaisesta kirkostaan ja suomalaiskansallisesta identiteetistään.

Inkeri on lännen luterilaisen ja idän ortodoksisen kulttuurin raja-aluetta, jonka omistamisesta länsi ja itä ovat taistelleet vuosisatojen ajan. Kansa ja kirkko ovat joutuneet kestämään sotien hävitykset ja aloittamaan elämänsä yhä uudestaan alusta. Ateistinen neuvostovalta tuhosi kirkon kokonaan 1930-luvulla, ja kansa hajotettiin ympäri valtavaa Neuvostoliittoa, kunnes se toipui Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen ja herätti henkiin Inkerin luterilaisen kirkon virolaisten ja suomalaisten tuella.

Inkerin kirkon neljä vuosisataa on asiantuntijoiden laatima ensimmäinen kattava kokonaisesitys aiheestaan. Samalla se on vähemmistönä eläneiden luterilaisten suomalaisten selviämistarina venäläisen enemmistövallan alaisuudessa ja puristuksessa.

Teoksen ovat toimittaneet professori emeritus Jouko Sihvo ja dosentti Jyrki Paaskoski. Muut kirjoittajat ovat filosofian tohtori Mika Sivonen, professori emeritus Eino Murtorinne ja teologian maisteri Varpu Myllyniemi.

Inkerin kirkon neljä vuosisataa

Kansa, kulttuuri, identiteetti

Toimittaneet Jouko Sihvo ja Jyrki Paaskoski

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015

376 sivua, sidottu, kuvitettu, ISBN 978-952-222-627-3

Linkki sisällysluetteloon

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki