Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » FIDA LAAJENTAA AVUSTUSTOIMIA KONGOSSA

Julkaisija: Fida International

TIEDOTE 3.12.2012/ heti julkaistavissa

FIDA LAAJENTAA AVUSTUSTOIMIA KONGOSSA

Kongossa (DRC) kapinallisryhmä M23 perääntyi Goman miljoonakaupungista. Gomalaiset voivat hetken hengähtää, mutta jännitteinen tilanne maassa jatkuu.

-          Ruoan hinta kohosi pilviin saarretussa kaupungissa. Vetäytyvät kapinalliset ovat ryöstäneet autoja ja armeijan kalustoa, kertoo Fidan humanitaarisen avun koordinaattori Noah Gyota, joka on elänyt perheineen saarretussa Gomassa pari viikkoa. Hänen viisilapsisen perheensä oli selvittävä yhdellä US-dollarilla päivässä piirityksen aikana.

Hyökkäyksen seurauksena noin 130 000 ihmistä joutui jättämään kotinsa Gomassa. Kongossa on jo ennestään noin 1,5 miljoonaa maan sisäistä pakolaista, joten avuntarve lisääntyy jatkuvasti.

Fida jatkaa pakolaisten auttamista Kongossa ja naapurimaissa Ruandassa ja Ugandassa. Pakolaisleirillä Ruandassa jaetaan ruokaa lapsille, raskaana oleville naisille ja pienten lasten äideille. Ugandassa ja Kongossa apu keskittyy perheiden ruokaturvan parantamiseen. Lisäksi traumatisoituneille lapsille ja naisille järjestetään psykososiaalista tukea.

-          Erityisenä haasteena Kongossa on nyt uusien maan sisäisten pakolaisten suuri määrä. Siksi laajennamme avustustyötä erityisesti Kongon sisällä, kertoo Ruandasta käsin avustustoimia koordinoiva hankekoordinaattori Juha Koski.

AVUSTUSTIEDOT: Kongon pakolaisia voi auttaa Fidan kautta lahjoittamalla verkossa osoitteessa www.fida.info tai soittamalla avustuspuhelimeen 0600-13234 (21,11 €+pvm).

LISÄTIETOA:

Hankekoordinaattori Juha Koski (Ruanda) | puh. +250 7849 514 68 (tekstiviestit eivät toimi) | juha.koski@fidadevelopment.fi
Lisätietoa: www.fida.info

Kuvapyynnöt Fidan viestintä:
Kirsi Koski-Kujala | kirsi@fida.info 040 186 5914

Fida International on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, joka toteuttaa yli 70 kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun hanketta sekä laajaa kummilapsitoimintaa lähes 40 maassa. Fida on Suomen ulkoasiainministeriön ja Euroopan komission Humanitaarisen avun osaston (ECHO) kumppanuusjärjestö. Fida lähetystorien tuotoilla autetaan kehitysmaiden köyhiä. www.fida.info