Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoossa annettu jo 6200 ääntä seurakuntavaaleissa

Espoon seurakunnat

Espoossa annettu jo 6200 ääntä seurakuntavaaleissa

Julkaistu: 30.10.2014 klo 10:59
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys jatkui Espoossa keskiviikkona vilkkaana, vaikka äänestysaktiivisuus ei ole aivan yltänyt viime vaalien tasolle. Yhteensä Espoon ennakkoäänestyspisteissä on käynyt 6260 äänestäjää, joista noin 6000 on äänestänyt jossakin Espoon kuudesta seurakunnasta. Keskiviikkona äänestäneitä oli 1988, tiistaina äänesti 2361 henkeä ja maanantaina äänestämässä kävi 1937. Vuoden 2010 vaaleissa kolmen ensimmäisen ennakkoäänestyspäivän aikana äänesti yhteensä 7029 henkeä.

Ahkerimmin on äänestetty Tapiolan ja Olarin seurakunnissa. Suosituimmat ennakkoäänestyspisteet löytyivät kauppakeskusten yhteydessä olevilta Hyvän tekemisen toreilta, joissa pääsee samalla myös tutustumaan seurakuntien toimintaan ja osallistumaan hyvän tekemiseen. Esimerkiksi Sellossa voi laittaa kokemiaan hyviä tekoja kiertoon ns. hyvän kierrätyspisteessä. Osallistuja kirjoittaa lapulle asian, josta hän on saanut hyvän mielen, ja ottaa mukaansa jonkun toisen kirjoittaman vastaavan lapun. Kehotuksena ovat Jeesuksen sanat: Mene ja tee sinä samoin.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys jatkuu perjantaihin saakka. Espoossa seurakuntavaaleissa voi kuluvan viikon aikana äänestää ennakkoon noin 70 eri pisteessä. Seurakuntien omien tilojen lisäksi äänestämään pääsee mm. kauppakeskuksissa, sairaaloissa ja oppilaitoksissa. Myös pääkaupunkiseudun muut ennakkoäänestyspisteet ovat käytettävissä.

Kaikki ennakkoäänestyspisteet löytyvät osoitteista www.seurakuntavaalit.fi ja www.espoonseurakunnat.fi/vaalit.

Tietoa listojen ja ehdokkaiden taustoista on saatavilla

Vaalilistojen esittelyt löytyvät Espoon seurakuntien vaalisivuilta www.espoonseurakunnat.fi/vaalit.  Useilla valitsijayhdistyksillä on omat verkkosivut, joilla ehdokkaat kertovat omista painotuksistaan, arvoistaan ja taustoistaan. Sopivaa ehdokasta voi etsiä myös vaalikoneen avulla, johon valtaosa espoolaisista ehdokkaista on vastannut. Vaalikone löytyy osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi