Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoossa annettiin 10 600 ääntä seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla

Espoon seurakunnat

Espoossa annettiin 10 600 ääntä seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla

Julkaistu: 31.10.2014 klo 22:01
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Seurakuntavaalien ennakkoäänestysviikolla Espoossa äänesti 10 600 henkeä, joista valtaosa espoolaisia. Äänestys jatkui vilkkaana läpi viikon, vaikka tulos on hieman matalampi kuin neljä vuotta sitten, jolloin uurnilla kävi 11 400 äänestäjää. Suosituimmat ennakkoäänestyspisteet löytyivät suurista kauppakeskuksista.

Vilkkaimmin äänestettiin Tapiolan seurakunnassa, jossa nyt tiedossa olevien ennakkoäänten perusteella äänensä on antanut yli 8,5 prosenttia äänioikeutetuista. Myös Olarin ja Espoonlahden seurakunnissa yllettiin tässä vaiheessa lähes 8 prosenttiin. Ennakkoäänestyksen lopulliset äänestysluvut ovat selvillä ensi viikolla, kun kaikki muualla äänestäneiden ennakkoäänet ovat saapuneet seurakuntiin.

Seurakuntavaalien varsinainen vaalipäivä on isänpäivänä 9. marraskuuta. Silloin äänestys tapahtuu oman seurakunnan virallisessa äänestyspisteessä, yleensä kirkossa. Espoon tuomiokirkkoseurakunta on jaettu kolmeen äänestysalueeseen ja äänioikeutettujen on äänestettävä oman äänestysalueensa vaalihuoneistossa. Tieto omasta äänestysalueesta löytyy kotiin lähetetystä vaalikirjeestä. Vaalipäivän äänestys alkaa klo 11 ja päättyy klo 20. Tuloksia voidaan odottaa vaalipäivän iltana klo 23 jälkeen.

Äänestäjät löytävät tietoa ehdokaslistoista Espoon seurakuntien vaalisivuilta, jonne listat ovat toimittaneet esittelynsä. Myös vaalikoneen avulla voi etsiä itselleen sopivaa ehdokasta. Useilla ehdokaslistailla on myös omat sivunsa, joissa ehdokkaat kertovat taustoistaan, ajamistaan asioista ja arvoistaan.

Lisätietoja

Espoon seurakuntien viestintäpäällikkö Urpu Sarlin, 050 358 1060, urpu.sarlin@evl.fi

Espoon seurakuntien vaalisivut: www.espoonseurakunnat.fi/vaalit
Kirkon vaalisivut ja vaalikone: www.seurakuntavaalit.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 172 000 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi