Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon seurakuntien tilinpäätös ylijäämäinen, tulevaisuudessa tarvitaan silti säästöjä

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 22.03.2016 klo 11:47
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien tilinpäätös vuodelta 2015 oli 3,4 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ylijäämä selittyy muun muassa poikkeuksellisen hyvillä verotuloilla, seurakuntien sopeutusohjelmalla sekä varainhoidon kilpailutuksen yhteydessä realisoituneilla myyntivoitoilla.

"Hyvästä tuloksesta huolimatta seurakuntayhtymän taloutta joudutaan sopeuttamaan tulevina vuosina, sillä odotettavissa on niin tulojen vähenemistä, kuin merkittäviä investointeja. Sopeuttamisella haluamme turvata seurakuntien perustoiminnan", seurakuntayhtymän hallintojohtaja Risto Hämäläinen sanoo.

Yhteisövero-osuuden muuttuminen valtionrahoitukseksi laskee seurakuntayhtymän tuloja n. 2-3 miljoonaa euroa vuodessa. Myös eläkemaksujen nousun ennakoidaan aiheuttavan jatkossa merkittävää kustannusten nousua. Lisäksi tiedossa ovat lähivuosina sekä Espoonlahden että Tapiolan kirkkojen peruskorjaukset, joiden kustannusarvio on yhteensä n. 20 miljoonaa euroa.

Verotuloja kertyi viime vuonna 50,4 miljoonaa euroa eli noin 0,4 miljoonaa euroa arvioitua enemmän. Edelliseen vuoteen verrattuna verokertymä kasvoi noin 1,3 miljoonaa euroa. Seurakuntalaisten maksaman kirkollisveron osuus oli 42,3 miljoonaa euroa ja yhteisöveron osuus oli 8,1 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yhteisövero-osuus muuttuu valtionavustukseksi, joka tulee Espoossa olemaan noin 5,2 miljoonaa euroa.

Hämäläinen kertoo, että käyttötalousmenoissa onnistuttiin jäämään noin 0,7 miljoonaa euroa alle edellisen vuoden. Tämä on seurausta siitä, että vuoden 2015 keväällä seurakunnat ja seurakuntayhtymän virasto yhdessä asettivat tavoitteeksi pysyä vuoden 2014 kulutasossa.

Vaikka tuloslaskelman puolella vuosi oli positiivinen, varsinainen toiminnan ja investointien nettorahavirta osoitti 4,3 miljoonan euron alijäämää. Investointeihin käytettiin 13,7 miljoonaa euroa. Rahoitusvarallisuus väheni n. 3,5 miljoonaa euroa. Investoinneista merkittävimmät olivat siunauskappelin peruskorjaus sekä Suvelan kappelin uudisrakennus. Suvelan investointikustannukset ulottuvat vielä talousarviovuoden 2016 puolelle.

Tulevien kirkkojen peruskorjausten rahoittamiseksi tarvitaan myös tulorahoituksen kasvua säästöjen ja mahdollisen lainarahoituksen lisäksi. Tulorahoitusta saadaan ainoastaan vähentämällä käyttötalousmenoja. Tavoitteena on laskea vuosittaisia käyttötalousmenoja noin neljällä miljoonalla eurolla vuoden 2018 loppuun mennessä vuoden 2014 tilinpäätöksen tasoon verrattuna.

Espoon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi vuoden 2015 tilinpäätöksen kokouksessaan 21. maaliskuuta. Yhteisen kirkkovaltuuston vahvistettavaksi tilinpäätös tulee toukokuussa.

Espoon seurakuntayhtymän hallintojohtaja Risto Hämäläinen
risto.hamalainen@evl.fi.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.