Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon seurakuntayhtymän rikosilmoitus vakavasta kavalluksesta etenee käräjäoikeuteen

Espoon seurakunnat

Julkaistu: 15.06.2015 klo 14:10
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntayhtymä teki vuonna 2010 rikosilmoituksen yhtymän virastossa tapahtuneesta kavalluksesta. Esitutkinta on päättynyt ja asia on etenemässä Espoon käräjäoikeuden käsittelyyn.

Seurakuntayhtymän virastossa työskennelleen henkilön epäillään vuosina 2006–2010 kavaltaneen yli 100 000 euron edestä postimerkkejä ja postimaksukuoria. Epäilty törkeä kavallus tuli esiin ilmiannon ja sisäisen tutkinnan kautta. Asiasta tehtiin rikosilmoitus poliisille ja kyseisen henkilön työsuhde purettiin.

Tapahtuneen jälkeen tilausten seurantaa on tiukennettu. Lisäksi seurakuntayhtymässä on lisätty turvallisuusriskeihin liittyvää koulutusta ja parannettu sisäistä viestintää, ettei vastaavaa pääsisi tapahtumaan.

Seurakuntayhtymässä on vuoden 2010 jälkeen tullut ilmi kaksi pienempää väärinkäytöstä. Vuonna 2013 työntekijä kavalsi mm. vapaaehtoisten palkkioiksi tarkoitettuja lahjakortteja. Tänä keväänä toinen työntekijä jäi kiinni kolehtivarojen kavaltamisesta. Ensimmäisen työsuhde purettiin ja toinen irtisanoutui tehtävästään tutkinnan aikana. Henkilöt tuomittiin sakkoihin kavalluksesta ja lievästä kavalluksesta. Näissä tapauksissa summat olivat joitakin satoja euroja ja niistä osa saatiin takaisin.

Espoon seurakuntayhtymässä on tämän vuoden alusta toiminut arvioinnin johtokunta, jonka tehtäviin kuuluu seurakuntayhtymän sisäisen valvonnan arviointi.

turvallisuuspäällikkö Jari Poukka, p. 09 8050 2383, jari.poukka@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.