Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon seurakunnissa 170 300 jäsentä

Espoon seurakunnissa 170 300 jäsentä

Julkaistu: 19.01.2015 klo 12:13
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakunnissa oli vuoden 2014 lopussa yhteensä 170 338 jäsentä, mikä on 1965 henkeä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

”Monien espoolaisten talous on tiukilla ja sillä näyttää olevan selviä heijastuksia seurakuntien jäsenmäärään. Kirkon jättäneiden joukossa on nyt aiempaa enemmän niitä, jotka sinänsä arvostavat seurakuntien tekemää hyvää, mutta jotka jättävät kirkon taloudellista syistä”, kertoo Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää.

Kirkkoon liittyi vuonna 2014 Espoossa 903 ihmistä, mikä on suunnilleen saman verran kuin edellisenä vuonna. Valtakunnallisesti kirkkoon liityttiin ennätyksellisen vilkkaasti. Lisäksi Espoon seurakunnissa kastettiin viime vuonna 1900 lasta. Kirkosta kuitenkin myös erosi viime vuonna 3519 espoolaista, mikä on noin 700 enemmän kuin edellisenä vuonna.

”Itsenäisyyspäivän aikoihin tuli kirkosta eroamisen suma, kun monet sydämistyivät eduskunnan avioliittolakiäänestyksen tulokseen ja sen kommentointiin kirkossa. Samoina päivinä tosin myös liittyneitä oli tavanomaista enemmän”, Kujanpää sanoo.

Espoolaisista 64,2 prosenttia kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Valtakunnallisesti kirkkoon kuuluu noin 74 prosenttia suomalaisista. Kujanpään mukaan yksi syy pääkaupunkiseudun alhaisempaan kirkkoonkuulumisprosenttiin on se, että alueella asuu muuta maata enemmän maahanmuuttajia.

”Espoon seurakuntien suurena haasteena on saada maahanmuuttajakristityt innostumaan kirkon jäsenyydestä. Se edellyttää perustoiminnan monikielistymistä ja erityistä vieraanvaraisuutta muunkielisiä kohtaan ”, Antti Kujanpää arvioi.

Espoon seurakuntien väkiluvut vuoden 2015 alussa ovat:

• Esbo svenska församling 15 749
• Espoon tuomiokirkkoseurakunta 47 907
• Espoonlahden seurakunta 31 614
• Leppävaaran seurakunta 24 999
• Olarin seurakunta 27 561
• Tapiolan seurakunta 22 508

Espoon kirkkoonkuulumisprosentti on laskettu Espoon kaupungin 1.1.2015 väkilukuennusteen mukaan. Seurakuntien väestötiedot ovat vahvistettuja.

tuomiorovasti Antti Kujanpää, 0400 425 252, antti.kujanpaa@evl.fi
viestintäpäällikkö Urpu Sarlin, 050 358 1060, urpu.sarlin@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi