Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon seurakunnissa 169 537 jäsentä

Espoon seurakunnissa 169 537 jäsentä

Julkaistu: 11.02.2016 klo 10:03
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon kuudessa seurakunnassa oli vuodenvaihteessa yhteensä 169 537 jäsentä, mikä on 800 henkeä vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Jäsenmäärän lasku oli noin puolta pienempi verrattuna kahteen edelliseen vuoteen. Espoolaisista 62,8 prosenttia kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.

Kirkkoon liittyminen kasvoi Espoossa. Liittyneitä oli viime vuonna 968 henkeä, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kasvu on ollut tasaista vuodesta 2004 saakka toissavuoden hienoista laskua lukuun ottamatta. Lisäksi Espoon seurakunnissa kastettiin viime vuonna 1964 lasta. Kirkosta erosi viime vuonna 2310 espoolaista, mikä on kolmanneksen vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Espoon seurakuntien väkiluvut vuoden 2016 alussa ovat:

• Esbo svenska församling                      15 599
  • Espoon tuomiokirkkoseurakunta           47 670
  • Espoonlahden seurakunta                    31 459
  • Leppävaaran seurakunta                      24 867
  • Olarin seurakunta                                 27 456
  • Tapiolan seurakunta                             22 486

Luterilaiseen kirkkoon kuuluu noin 72,8 prosenttia suomalaisista. Espoon kirkkoonkuulumisprosentti on laskettu Espoon kaupungin 1.1.2016 väkilukuennusteen mukaan.

Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Urpu Sarlin, urpu.sarlin@evl.fi, 050 358 1060.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.