Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon seurakunnilta 2 miljoonaa euroa lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun

Espoon seurakunnat

Espoon seurakunnilta 2 miljoonaa euroa lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun

Julkaistu: 26.03.2015 klo 12:49
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon seurakuntien tuki lähetystyöhön ja kansainväliseen apuun kaikkien kirkon järjestöjen kautta

Espoon seurakunnat tukevat lähetystyötä ja kansainvälistä diakoniaa noin 2 miljoonalla eurolla vuonna 2015. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti äänestyksen (35-22) jälkeen, että tukea annetaan kaikille kirkon lähetysjärjestöille ja Kirkon Ulkomaanavulle.

Suurimmat avustukset saivat Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu. Lähetysseuran saama tuki oli 707 508 euroa ja Kirkon Ulkomaanavun 630 951 euroa. Suomen Ev.lut. Kansanlähetystä tuettiin 202 032 eurolla, Ev.-lut. Lähetysyhdistys Kylväjää 125 872 eurolla ja Medialähetys Sanansaattajia 119 310 eurolla. Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen tuki oli 109 964 euroa ja Suomen Pipliaseuran 77 552 euroa. Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland sai 15 311 euroa. Jako-osuudet muodostettiin sen mukaan, mikä on järjestöjen valtakunnallinen kokonaiskannatusprosentti.

Äänestyksessä kaatui esitys, jonka mukaan tukea olisi jaettu valtuuston aikaisempien linjausten mukaisesti. Espoon seurakunnat ovat vuodesta 2007 alkaen rajoittaneet tukea niiltä lähetysjärjestöiltä, joiden suhtautumisessa naispappeuteen ja seksuaalivähemmistöihin on ollut epäselvyyttä. Kirkkovaltuuston uutta linjausta perusteltiin sillä, että kaikki järjestöt ovat solmineet kirkon kanssa sopimuksen, jossa linjataan sekä kotimaisen että kansainvälisen työn periaatteet. Samoin todettiin, että järjestöjen sitoutumista ja perussopimuksen noudattamista seurataan säännöllisesti.

Lisätietoja
antaa asian yhteisessä kirkkoneuvostossa esitellyt yhteisen seurakuntatyön päällikkö Jukka Huttunen, 040 544 1695, jukka.huttunen(ät)evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi