Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Espoon kirkkoherroista puolet kirkolliskokoukseen

Espoon seurakunnat

Espoon kirkkoherroista puolet kirkolliskokoukseen

Julkaistu: 11.02.2016 klo 09:36
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Kolme Espoon seurakuntien kirkkoherraa on valittu kirkolliskokoukseen seuraavalle kaudelle. Tapiolan seurakunnan kirkkoherra Päivi Linnoinen ja Leppävaaran seurakunnan kirkkoherra Kalervo Salo toimivat kirkolliskokouksessa myös edellisellä kaudelle. Espoonlahden seurakunnan kirkkoherra Jouni Turtiainen valittiin uutena edustajana. Kaikkiaan Espoon hiippakunnasta valittiin kolme pappien edustajaa.

Espoon hiippakunnan maallikkoedustajia valittiin seitsemän, joista kaksi Espoosta. Espoon seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja, DI Heikki Sorvari jatkaa kirkolliskokouksessa. Uutena edustajana valittiin Olarin seurakunnan kirkkovaltuutettu, YTM, sosiaalityöntekijä Päivi Salli.

Linnoinen, Salo ja Salli edustavat Kevään kirkko -ehdokaslistaa. Turtiainen ja Sorvari valittiin Yhteinen kansankirkko -listalta.

Kirkolliskokousvaalit toimitettiin tiistaina 9.2. ja Espoon hiippakunnan vaalitulos valmistui keskiviikkoiltana.

Espoon hiippakunnan edustajat kaudella 1.5.2016-30.4.2020:

Valitut maallikot:

Jalava Markku

Karppinen Hanne

Kaskinen Anna-Mari

Lumijärvi Johanna

Salli Päivi

Sorvari Heikki

Tähtinen Tapio

Valitut papit:

Linnoinen Päivi

Salo Kalervo

Turtiainen Jouni

Tulokset ovat alustavia ja vahvistamattomia. Vaalilautakunnat vahvistavat vaalien tulokset 15.2.2016.

Kirkolliskokous on kirkon korkein päättävä toimielin, johon valitaan kaikkiaan 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa. Se päättää mm. kirkon oppiin, talouteen ja hallintoon liittyvistä asioista. Kirkolliskokous kokoontuu kaksi kertaa vuodessa viikon mittaisiin istuntoihin.

Lisätietoa kirkolliskokouksesta:

Lisätietoja: Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Urpu Sarlin, urpu.sarlin@evl.fi, 050 358 1060.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.