Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Arto Hämäläisestä Euroopan helluntaiyhteisön puheenjohtaja

Fida International

Arto Hämäläisestä Euroopan helluntaiyhteisön puheenjohtaja

Julkaistu: 11.06.2013 klo 07:30
Julkaisija: Fida International

Uusi puheenjohtaja uskoo, että helluntailaiset voivat muuttaa Euroopan hengellistä karttaa ja tarjota vaihtoehdon sekulaarille humanismille.

Fidan toiminnanjohtaja emeritus Arto Hämäläinen on nimitetty Euroopan helluntaiyhteisön PEF:n (Pentecostal European Fellowship) puheenjohtajaksi. PEF:n keskeinen tehtävä on yhdistää Euroopan helluntailiikkeitä ja -kirkkokuntia, joihin kuuluu noin viisi miljoonaa jäsentä.

– PEF on aika hyvin saanut Euroopan helluntaikirkot yhteen. Jäsenkirkkoja on reilu 50, suunnilleen jokainen maa on siinä edustettuna, kertoo Hämäläinen.

Euroopan helluntaiyhteisö on myös antanut helluntailiikkeelle kasvot viranomaisiin ja EU-hallintoon päin.

– PEF on auttanut vuosien varrella useita omassa maassaan huonosti kohdeltuja helluntaikirkkoja ottamalla yhteyttä maan viranomaisiin. Lisäksi sillä on ollut yhteyksiä EU:n päätöstentekotahoihin, Hämäläinen jatkaa.

Yhteisten suuntaviivojen löytäminen yli 50:n varsin hajanaisen helluntailiikkeen kesken ei ole helppo tehtävä.

– Seurakuntien kulttuurit eroavat toisistaan, samoin niiden rakenteet. Toiminnan taloudellisen pohjan vahvistaminen on edelleen tärkeää. Maahanmuuttajaseurakuntiakin toivotaan lisää mukaan, koska ne ovat joissain maissa suurempia kuin paikalliset helluntaiseurakunnat.

Helluntailiikkeet kasvavat Euroopassa

PEF rahoittaa toimintansa jäsenmaksuilla. Lisäksi se haastaa kaikkia Euroopan helluntailaisia lahjoittamaan maanosansa evankelioimiseen yhden euron vuodessa.

– Näin pienellä panoksella, jos se otetaan vakavasti, voisi tehdä suuria Euroopan evankelioimiseksi, Hämäläinen innostaa.

Mitkä motivoi uutta puheenjohtajaa tarttumaan työhönsä?

– Minua innostaa se, että helluntaiseurakunnat voivat olla muutoksen tuojia ja luojia maanosassamme. Karismaattisten seurakuntien ohella ne ovat lähes ainoa kasvava kristillinen taho Euroopassa.

– Helluntailaisten raamattu-uskollisuus ja luottamus Pyhän Hengen voiman ilmenemiseen ovat lähtökohtia, joka voivat kääntää sekulaariin humanismiin nojaavan trendin maanosassamme, Hämäläinen kuvailee.

PEF lyhyesti

• perustettu vuonna 1987
  • yhteistyöverkostoja mm. lähetystyötä, nuorisotyötä, tiedotusta, teologista koulutusta ja diakoniatyötä varten
  • järjestää vuosittain Impact-evankeliointitapahtuman Euroopan suurkaupungeissa
  • rekisteröity vuonna 2005 Belgiaan, toimisto Brysselissä
  • www.pef.net

LISÄTIETOJA: Arto Hämäläinen | puh. 040 5521 423 | arto.hamalainen(at)fida.info

Fida International on vuonna 1927 perustettu Suomen helluntaiseurakuntien lähetys- ja kehitysyhteistyöjärjestö, joka tekee työtä yli 60 maassa. Fidan tekemä työ vaikuttaa noin kahden miljoonan ihmisen elämään köyhissä maissa vuosittain. Fida on saanut ulkoministeriön kehitysyhteistyötukea jo vuodesta 1974 ja on yksi ministeriön kumppanuusjärjestöistä. Fidan suomalaiset työntekijät ulkomailla ja laaja kumppaniverkosto varmistavat avun tehokkaan ja luotettavan perillemenon.