Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Vuoden Kavionjälki -tunnustus Kontion perheelle työstä hevosalalla

Tampereen Messut

Vuoden Kavionjälki -tunnustus Kontion perheelle työstä hevosalalla

Julkaistu: 01.04.2016 klo 12:04
Julkaisija: Tampereen Messut

Vuoden Kavionjälki -tunnustus jaetaan viikonloppuna 2.–3.4. Tampereella järjestettävillä Suomen suurimmilla hevosalan messuilla. Perusteluissa todetaan, että tunnustuksen saajat isä Jorma Kontio ja tytär Anna-Julia Kontio ovat tehneet ainutlaatuista työtä hevosalan puolesta kotimaassa ja maailmanlaajuisesti. Anna-Julia Kontio on tämän hetken menestynein suomalainen esteratsastaja ja Jorma Kontio on raviurheilun suuri puolestapuhuja ja lajin elävä, pidetty ja arvostettu legenda.

Tunnustuksen vastaanottaa sunnuntaina 3.4. klo 12 Hevoset-messuilla järjestettävässä tilaisuudessa Jorma Kontio. Palkinnon jakaa Suomen Ratsastajainliitto SRL ry:n pääsihteeri Fred Sundwall. SRL:n ja Hippoksen hallitukset jakavat tunnustuksen vuosittain henkilölle tai taholle, joka on ansioitunut hevosurheilussa, hevosjalostuksessa, hevostaidoissa, koulutus- ja liiketoiminnassa tai joka on lisännyt hevosalan arvostusta ja tunnettuutta. Palkinto jaetaan seitsemännen kerran.

Perusteluissa todetaan, että Anna-Julia Kontio on osoittanut ratsastajana suurta lahjakkuutta, sinnikkyyttä ja sitoutumista, joiden avulla hän on noussut jo nuoressa iässä Suomen kärkiratsastajista kansainväliselle huipulle sekä että hän on oivallinen esikuva siitä, miten taidolla, tahdonvoimalla ja urheilijan sydämellä on mahdollista menestyä. Kontio kilpailee menestyksekkäästi voitoista ja sijoituksista kansainvälisten viiden tähden kärkitason kilpailuiden kovimmissa luokissa. Jorma Kontio taas on Pohjoismaiden voitokkain ja kaikkien aikojen menestynein suomalainen raviohjastaja. Hän on kilpaillut urallaan 18 eri maassa ja saavutti 10 000. voiton rajapyykin Pihtiputaalla 16.8.2015. Kontion saavutus huomioitiin myös kansainvälisesti ja hänet palkittiin tammikuussa Urheilugaalassa Suomen urheilun lähettiläänä. Jorma Kontio on ohjastanut urallaan lukuisia huippuhevosia ja voittanut ravimaailman suurimpia kilpailuita eri maissa. Jorma Kontio asuu ja raviohjastaa tällä hetkellä Ruotsissa ja menestyy viikoittain muun muassa naapurimaan pääradalla Solvallassa.

Kuvat: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki/hevoset/2016/.

Koko hevosala kokoontuu viikonloppuna Tampereelle – ohjelma on täynnä laukkaa ja ravia

Hevoset 2016 -messut järjestetään lauantaista sunnuntaihin 2.–3.4. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messuja tähdittää klinikkavalmennuksista vastaavat Christopher Wegelius ja Marko Björs. Viikonlopun vetonaula on valtakunnalliset Esteratsastuskilpailut, jossa kisaavat Suomen kärkipään ponijunioriratsastajat, parhaat nuoret hevoset ja kansallisen tason kärkinimet, kuten Kullo Kender, Sari Lundén sekä Marja Tetri-Rantanen. Messuilla nähdään kahden päivän aikana muun muassa kymmeniä eri hevosrotuja, keppihevosia, ratsastus-pilatesta, valjakkoajoa ja hevosmiestaitoja sekä kuullaan ajankohtaista asiaa hevosten ja ratsastajien hyvinvoinnista. Ravikahvilassa jännitetään totopelejä ja Veera Niemisen haastattelemat raviasiantuntijat valottavat raviurheilua eri näkökulmista.

Tapahtuma kokoaa Tampereelle vuosittain koko hevosalan: ravi- ja ratsupuolen ammattilaiset ja harrastajat sekä perheet ja muut hevosista kiinnostuneet. Messujen korkeatasoinen näytösareena- ja seminaariohjelma, ratsastuskilpailut, kiinnostavat alan kasvot sekä monipuoliset ostosmahdollisuudet houkuttelevat kahteen messuhalliin tänä vuonna yli 180 näytteilleasettajaa. Aiempina vuosina messut ovat kiinnostaneet lähes 15 000:tä kävijää. Messut juontaa Ronja Salmi.

Hevoset 2016 -messut ovat avoinna lauantaina 2.4. klo 9–19 ja sunnuntaina 3.4. klo 10–18. Tapahtuma järjestetään A- ja E-hallissa. Lisätietoa muun muassa pääsylippujen hinnoista, pysäköinnistä ja liikenneyhteyksistä: www.hevosmessut.fi (Messuinfo).

LISÄTIEDOT: www.hevosmessut.fi
Facebook: www.facebook.com/Hevosmessut
Twitter: @TampereenMessut, #Hevoset

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi