Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Victor Malmström päätti suurpujottelun Eurooppa-cupin neljänteen sijaan Jasnassa

Ski Sport Finland

Julkaistu: 03.03.2015 klo 15:34
Julkaisija: Ski Sport Finland

Alppihiihdon Eurooppa-cupin suurpujottelukauden viimeinen kilpailu laskettiin tiistaina Bulgarian Jasnassa. Leviltä alkanut kausi sisälsi yksitoista kilpailua seitsemässä hiihtokeskuksessa.

Kauden päätöskilpailussa tiistaina voittoon laski Slovakian Adam Zampa, joka peittosi toiseksi laskeneen Ranskan Greg Galeottin 0.15 sekunnilla. Kolmanneksi kilpailussa suurpujotteli Sveitsin Loic Meillard, häviten voittajalle 0.20 sekuntia.

Suomen Victor Malmström oli avauskierroksen jälkeen 19. sijalla, mutta toisen kierroksen kolmanneksi nopein lasku nosti kauniaislaisen lopputuloksissa neljänneksi. Aikaeroa Zampaan kertyi 0.24 sekuntia.

– Ihan pirun siisti homma! Pääsin vasta marraskuussa suksille ja Keski-Euroopan lumitilanteen vuoksi myös laskeminen on ollut pääasiassa kilpailemista, harjoittelun jäädessä vähemmälle. Sen myötä omat tulosodotukset olivat vasta näissä helmi-maaliskuun kisoissa ja hyvä, että ne jossain määrin myös täyttyivät, Malmström iloitsi.

Maanantaina lasketussa suurpujottelussa Malmström ei vaikeissa olosuhteissa yltänyt pisteille, mutta tiistaina sää oli laskijoille suotuisampi. Lähtöpaikkaa jouduttiin silti olosuhteiden vuoksi siirtämään noin 20 porttia alaspäin.

– Maanantai oli kuin bingoa olisi pelannut ja minulle ei osunut hyvä tuulirako ensimmäisellä eikä toisella kierroksella. Tänään tuuli laantui ja myös näkyvyys oli parempi, joten huomattavasti tasapuolisemmat olosuhteet, Malmström kertoi.

Kilpailun jälkeen Malmström suuntaa Slovenian Kranjska Goraan, missä myös muut Suomen maajoukkuelaskijat valmistautuvat maailmancupiin.

– Kranjska Goran maailmancupiin päättyy kausi ja sitten suuntaan varmaan koko huhtikuuksi Pohjois-Suomeen laskemaan, Malmström valotti suunnitelmiaan.

Suurpujottelun Eurooppa-cupin voittajaksi laski Itävallan Roland Leitinger, joka kokosi kauden aikana 494 pistettä. Paras suomalainen oli Samu Torsti, joka sijoittui lopputuloksissa kymmenenneksi 184 pisteellä. Torsti laski kauden aikana kuusi Eurooppa-cupin kilpailua maaliin ja paras tulos oli voitto Levillä marraskuun 20. päivä. Victor Malmströmin cup-sijoitus oli 24:s 92 pisteellä ja Eemeli Pirisen 74:s kolmella pisteellä.

Alppihiihdon miesten Eurooppa-cupissa lasketaan vielä pujottelun finaalit Kranjska Gorassa 16. maaliskuuta ja vauhtilajien finaalit ovat vuorossa Andorran Grandvalirassa 17.-22.3.2015.

Tulokset Jansna: http://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=AL&raceid=79031

Tulokset Eurooppa-cup: http://bit.ly/18i2PV2

Tiedotteen liitteenä kuvat käytettävissä toimitukselliseen käyttöön (kuva: Ski Sport Finland)

Lisätietoja: tuottaja Jussi Väätäinen, +358 45 1209920, jussi.vaatainen@skisport.fi