Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Vahva suomalaisedustus rytmisen EM-kisoissa

Vahva suomalaisedustus rytmisen EM-kisoissa

Julkaistu: 13.06.2016 klo 17:37
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Rytmisen voimistelun Euroopan mestaruuskilpailut voimistellaan viikonloppuna 17.-19.6.2016 Holon, Israelissa.

Kilpailussa voimistelee viime vuoden EM-kilpailujen perusteella Euroopan 20 parasta rytmisen voimistelijaa. Suomalaisista yksilöistä mukana on sekä olympialaisissa Suomea edustava Ekaterina ”Katja” Volkova (Voimistelu- ja urheiluseura Elise) että Jouki Tikkanen (Rekolan Raikas).

Voimisteluliiton arkistojen mukaan suomalaisesta rytmisestä voimistelusta ei ole aikaisemmin ollut kahta yksilöä EM-kilpailuissa Euroopan top 20 voimistelijan joukossa.

Joukkuekilpailussa nähdään Suomen joukkue: Riikka Kangas (Voimistelu-ja Urheiluseura Elise), Aino Purje (Elise), Kati Rantsi (Elise-Järvenpää), Sonja Kokkonen (Elise) , Iina Linna (Elise) ja Emma Rantala ((Elise-Järvenpää).

Olympialaisista n. 0,5 pisteellä karsiutunut Suomen joukkue tavoittelee EM-kilpailuista paikkaa sunnuntain finaaleihin, 8 parhaan joukkueen joukkoon. EM-kilpailuissa on yhteensä 17 joukkuetta, joista yhdeksällä on edustuspaikka Rion olympialaisiin.

”Suomalaisilla on tänä vuonna vahva edustus EM-kilpailuissa.Olympialaisten takia kilpailuista on odotettavissa kovatasoiset ja on hienoa nähdä Suomi kärkimaiden joukossa", rytmisen voimistelun lajipäällikkö Emma Kurki sanoo.

Rytmisessä voimistelussa on parittomina vuosina avoin EM-kilpailu naisten yksilöille. Parillisina vuosina EM-kilpailuissa nähdään vain 20 parasta naisten yksilöä edellisen vuoden EM-kilpailun perusteella.

EM-kilpailujen aikataulu 17.-19.6.2016 Holon, Israel

pe 17.6. joukkuekilpailu

la 18.6. yksilöiden neliottelu

su 19.6. yksilöiden ja joukkueiden välinefinaalit

Lisätietoa:

Emma Kurki, rytmisen voimistelun lajipäällikkö, p. 045 807 2121, emma.kurki@voimistelu.fi

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki