Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Urheilutaustasta on hyötyä ammattitaitokisoissa

Skills Finland

Urheilutaustasta on hyötyä ammattitaitokisoissa

Julkaistu: 14.06.2016 klo 11:54
Julkaisija: Skills Finland

Suomen joukkue aloitti viime viikolla maajoukkuevalmennuksen kohti EuroSkills Gothenburg 2016 -kilpailua, joka on massiivinen ammatillisen koulutuksen tapahtuma. Kilpailijoilta löytyy lajivalikoimaa paitsi ammatilliselta myös urheilun puolelta.

Tällä kertaa Suomi on mukana muun muassa mekatroniikan, sähköasennuksen, maalauksen ja tapetoinnin, huonekalupuusepän, kauneudenhoidon, autonasennuksen ja hotellin asiakaspalvelun lajeissa. Suomen 28 nuorta osallistuvat kaikkiaan 24 ammattitaitolajiin. Suomen joukkueen lähettää joka toinen vuosi järjestettävään kilpailuun Skills Finland ry yhteistyökumppaneineen.

Enduroa ja kansantanssia

Kolme päivää kestävä ammattitaitokilpailu vaatii sekä henkistä kanttia että fyysistä lujuutta. Suomen maajoukkueen kilpailijat pääsevätkin kuntotestiin ja urheilemaan ennen joulukuisia EM-kilpailuja.

– Kartoitamme jokaisen kilpailijan kanssa, millaista fysiikkaa kunkin oma laji vaatii. Treenit suunnitellaan niin, että ammatillisten taitojen ohella huolehditaan myös kunnosta. Kisa on fyysisesti rankka, joten urheilutaustasta on hyötyä, sanoo joukkueenjohtaja, Skills Finlandin Taitaja-päällikkö Pekka Matikainen.

Monilla jäsenistä onkin taustaa paitsi ammattitaidossa kilpailemisessa, myös urheilemisessa. Lajivalikoimasta löytyy muun muassa kilpa- ja kansantanssia, cheerleadingia, enduroa, pesäpalloa, jalkapalloa ja sukellusta. Urheilu- ja ammattitaitolajeja on monia, mutta kaikkia kilpailijoita yhdistää halu kilpailla ja oppia paremmaksi.

Tervetuloa joukkueen matkaan

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan kilpailijoiden valmentautumista. Kesän ja syksyn aikana kilpailijat treenaavat muun muassa oppilaitosten tiloissa. Lisäksi joukkue kokoontuu leireille vielä kolme kertaa. Viimeistelyleirin yhteydessä 4.11. pidetään juhlava lähettämistilaisuus Säätytalossa. Kilpailut käydään 1.–3.12.2016, ja tapahtuma on avoin ja maksuton yleisölle.

Lisätiedot
viestintäpäällikkö Katja Katajamäki, Skills Finland ry, puh. +358 40 732 0691, katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Skills Finland ry yhteistyökumppaneineen valmentaa ja lähettää Suomen maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin ja järjestää vuosittain kansalliset Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-kilpailut. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää, kouluttaa kilpailuasiantuntijoita sekä tuottaa ammattitaitokilpailuihin liittyvää tutkimusta, tiedotusta ja julkaisuja. Yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.