Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Turun FinGym-kilpailuissa suomalaisille mitalisaalis

Suomen Voimisteluliitto

Turun FinGym-kilpailuissa suomalaisille mitalisaalis

Julkaistu: 21.05.2016 klo 20:19
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Turussa järjestettiin kolmatta kertaa kansainvälinen telinevoimistelun FinGym-kilpailu, jossa oli kilpailijoita tällä kertaa kuudesta maasta ja voimistelijoita yhteensä yli 60. Suomesta kaikki maan parhaat olivat mukana paitsi Tampereen Voimistelijoiden Annika Urvikko, joka on Brasilian Sao paulossa kilpailemassa maailmancupin osakilpailussa. Tänään kilpailtiin FinGymin telinekohtaiset finaalit, joihin pääsee joka telineeltä kahdeksan parasta, mutta kuitenkin jokaisesta maasta korkeintaan kaksi voimistelijaa. Finaaleissa kaikki suomalaisvoimistelijat taituroivat mitaleille.

Rosanna Ojala (Tampereen Sisu) voimisteli hopeaa nojapuilta pistein 11,600 ja pronssia puomilta pisteillä 11,500 eli mitalit molemmilta telineiltä, joilla hän ylsi finaaliin. Neliottelun Suomenmestari Maija Leinonen (Suomen Taitovoimisteluklubi) taituroi hienosti puomilta kultaa pistein 13,000. Kuitenkin päivän voimistelijaksi nousi vasta 14-vuotias Tampereen Voimistelijoiden Iida-Maria Vänni napaten nojapuilta kultaa pistein 12,300 ja permannolta Anna Salmin (Espoon Telinetaiturit) kanssa jaetun kolmannen sijan pistein 12,200. Hypyn terävin kärki oli suomalaisten hallussa, kun Jenni Grönroos (Espoon Telinetaiturit) nappasi voiton pistein 13,650 ja Wilma Malin (Tampereen Voimistelijat) hopeaa pistein 13,575.

”Kisa ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä nojapuilla jouduin soveltamaan kesken sarjan. Olen kuitenkin tyytyväinen, että sain sarjan voimisteltua läpi ja vältyin tippumiselta, josta olisi tullut pisteen vähennys. Tavoitteet ovat kuitenkin tämän päivän pisteitä korkeammalla. Tästä kisasta jäi sopivasti hampaankoloon ja Euroopan mestaruuskisoihin lähden hyvällä mielellä. Haastavampi alastulo nojapuilta on tarkoitus saada vielä Euroopan mestaruuskisoihin,” tuumaili Rosanna Ojala FinGymin päätteeksi.

FinGymin tulokset

HYPPY

1. Jenni Grönroos FIN 13,650
2. Wilma Malin FIN 13,575
3. Sarah Sonnenschein GER 13,125

NOJAPUUT

1. Iida-Maria Vänni FIN 12,300
2. Rosanna Ojala FIN 11,600
3. Tamara Mrdenovic GER 11,550

PUOMI

1. Maija Leinonen FIN 13,000
2. Kseniia Nazarova RUS 11,950
3. Rosanna Ojala FIN 11,550

PERMANTO

1. Mariia Tcariapkina RUS 12,450
2. Beatrice Stritzl AUT 12,300
3. Anna Salmi FIN 12,200
3. Iida-Maria Vänni FIN 12,200

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki