Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Taidoa edustaa SM-kilpailuissa laaja kattaus kilpailijoita

Suomen Taido

Taidoa edustaa SM-kilpailuissa laaja kattaus kilpailijoita

Julkaistu: 24.03.2015 klo 13:28
Julkaisija: Suomen Taido

Taidon Suomen Mestaruus -kilpailuihin ilmoittautui yli 90 kilpailijaa. Mestaruuksista kamppaillaan 28.3.2015 Tampereen Pirkkahallilla samaan aikaan karaten ja hokutoryu ju-jutsun kanssa. Taidon osalta tilaisuudessa käydään niin aikuisten henkilökohtaiset mestaruuskamppailut kuin joukkuelajien SM-taistotkin. Kilpailijoita on paljon ottaen huomioon, että taidon junioreiden henkilökohtaiset SM-kilpailut käydään erillisenä tapahtumana 18.4. Keravalla. Lauantain kilpailuissa tullaan kuitenkin näkemään myös nuorten joukkuesuorituksia liikesarjoissa ja tenkaissa.

Naisten puolella kauden ranking-pisteistä käydään kova vääntö, kun vastakkain ovat ykkössijaa hallitseva Essi Pelttari (Sandokai, Kerava), Stadi-cup -kisoissa loistanut Katja Anoschkin (Yliopiston Taido, Helsinki) sekä edellisvuoden ranking -voittaja Laura Pellikka (Yliopiston Taido, Helsinki). Miesten puolella ranking -kärkikolmikko on vielä tasaisempi Jere Anttalaisen (Kuopion Taidoseura) pitäessä ykkössijaa ja Jere Tuulkarin (Tampereen Taido) ja viime vuoden ranking -ykkösen Antti Peltosen (Järvenpään Taidoseura) ollessa aivan kannoilla.

Kilpailu ranking-pisteistä on kova, sillä menestys mahdollistaa pääsyn elokuisiin taidon Euroopan Mestaruus -kilpailuihin Ruotsiin osana taidomaajoukkuetta. Kuluvalla viikolla käynnistetään Kiririnki -kampanja, jolla urheilijoille kerätään taloudellista avustusta tulevalle kisamatkalle ja valmentautumiseen. Kampanjat tuotot menevät lyhentämättöminä taidon maajoukkuelaisille. Kampanja avautuu lähi aikoina osoitteessa http://www.kiririnki.fi/.

Kaikki osallistujat nähtävissä liitetidostosta.

Suomen Taido muodostaa taidon lajikollegion Suomen Karateliitto ry:ssä. Taidon lajikollegio toimii kaikkien suomalaisten taidoseurojen yhdyssiteenä sekä lajin edunvalvojana Suomessa.

Taido on vauhdikas budolaji,  johon kolmiulotteisuus tuo näyttävyyttä ja vaikeutta. Se on puolikontaktilaji, jossa ei ole painoluokkia.

Ominaista taido-ottelulle on jatkuva liike, jolla hallitaan etäisyyttä vastustajaan ja haetaan hyvää -hyökkäysasemaa. Pyörivät ja kierteiset liikkeet, akrobatialiikkeet sekä vartalon akselin muuttaminen ovat olennainen osa taido-ottelua.

Liikesarjat ovat kamppailulajeissa yksi keskeinen harjoittelumuoto ja ne koostuvat perustekniikoista. Ne toimivat tehokkaana perusharjoituksena, kehittäen tekniikkaa, voimaa, nopeutta ja kehonhallintaa. Taidon liikesarjojen nimi on hokei.

Taidon päävalmentaja Aki Peltola, 050 527 4426
Lajipäällikön sijainen: Hanne Rajanen: p. 050 542 3431, taido@taido.fi

Tiedottaja: Katariina Ikävalko, p. 044 044 5774, katariina.ikavalko@gmail.com

Suomen Taidon kuvapankki:

Taidovideoita

MM-kisakooste, Helsinki 2013: https://www.youtube.com/watch?v=Ik0lNflG5_E

Liikesarja, eli hokei: https://www.youtube.com/watch?v=P7K0Ku9cxXE&feature=youtu.be

Ottelu, eli jissen: https://www.youtube.com/watch?v=9qAAGHUPvdg&feature=youtu.be

Joukkueliikesarja, eli dantai hokei: https://www.youtube.com/watch?v=KFVYGR0xhpw&feature=youtu.be

Joukkueottelu, eli dantai jissen: https://www.youtube.com/watch?v=93o3MptjlgM&feature=youtu.be

Ennalta suunniteltu ottelu, eli tenkai: https://www.youtube.com/watch?v=2R0QP-wIkYU&feature=youtu.be

Suomen Taido