Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Syksyn Vesisankarit -kiertue alkaa Loviisasta!

Koululiikuntaliitto

Syksyn Vesisankarit -kiertue alkaa Loviisasta!

Julkaistu: 05.09.2016 klo 14:04
Julkaisija: Koululiikuntaliitto

Suuren suosion saavuttanut Vesisankarit -tapahtumakiertue saa jatkoa, kun Vesisankarit valtaavat Loviisan liikuntahallin ja sen piha-alueen (Brandensteininkatu 27) tiistaina 6.9.2016 klo 9-14. Tapahtuma aloittaa syksyn monipuolisen Vesisankarit -tapahtumakiertueen. Tapahtumien toiminnallisilla rasteilla alakoululaiset harjoittelevat vesillä liikkumisen taitoja ammattitaitoisten ohjaajien opastuksella.

”Mahtavaa, että saimme Loviisaan oman Vesisankarit -tapahtuman. Kutsuimme mukaan kaikki Loviisan 1.-3.luokkalaiset, joista suurin osa on mukana tapahtumassa”, iloitsee Loviisan Vesisankarit -tapahtumavastaava Päivi Hämäläinen.

Piha-alueella Ankkuripartion ohjaajat opastavat solmujen tekemisessä. Rastilla koululaiset opettelevat tekemään niin paalusolmun kuin merimiessolmunkin. Loviisan kaupungin vapaa-aikapalveluiden rastilla tutustutaan melontaan kuivaharjoittelun kautta. Loviisan Uimaseuran rastilla tutustutaan vesipelastusvälineisiin ja niiden käyttöön.

Liikuntahallin puolella Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton rastilla taituroidaan ja kisaillaan leikkimielisesti rantapelastajien ketteryystestissä. Pelastusliivit ja niiden oikeaoppinen pukeminen tulee tutuksi Loviisanseudun Meripelastajien opastuksella. Purjehdusseura Östra Nylands Segelföreningin rastilla tutustutaan purjehdukseen jollasimulaattoria ja tasapainokiikkuja kokeilemalla.

Vesisankarit -käsikirja kannustaa ilmiölähtöiseen opetukseen

Vesisankarit -hankkeessa innostetaan koululaisia harjoittelemaan monipuolisesti vesillä liikkumisen taitoja eri vuodenaikoina. Tammikuussa julkaistu Vesisankarit -käsikirja tukee uuden opetussuunnitelman mukaista ilmiöpohjaista opetusta. Käsikirja tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia käsitellä vesiteemaa luokka-asteesta ja oppiaineesta riippumatta. Esimerkkiharjoitusten avulla ja niitä soveltamalla tutustutaan niin veneilyn, ensiaputaitojen kuin vesipelastuksenkin saloihin.

”Uimaan oppii ainoastaan vedessä, mutta vesillä liikkumisen tärkeitä taitoja voi harjoitella monipuolisesti ja turvallisesti eri ympäristöissä kaikkina vuodenaikoina. Käsikirja tarjoaa vinkit vesillä liikkumisen taitojen monipuoliseen ja turvalliseen harjoitteluun esimerkiksi koulun pihalla, liikuntasalissa tai luokkahuoneessa”, iloitsee Sari Turunen Koululiikuntaliitosta.

Syksyn 2016 aikana Vesisankarit -tapahtumia järjestetään yhteensä kymmenellä eri paikkakunnalla ympäri Suomen. Tapahtumiin osallistuu syksyn aikana lähes 4000 alakoululaista opettajiensa johdolla. Tapahtumapaikkakunnat löydät Vesisankareiden tapahtumasivulta

Loviisan Vesisankareita ovat tekemässä Ankkuripartio, Koululiikuntaliitto, Loviisan Kaupunki, Loviisan kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, Loviisanseudun Meripelastajat, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto, sekä Östra Nylands Segelförening. Hanketta tukee Reijo Rautauoman säätiö.

Vesisankarit -hankkeessa ovat mukana Koululiikuntaliitto, Sukeltajaliitto, Suomen melonta- ja soutuliitto, Suomen Meripelastusseura, Suomen Punainen Risti, Suomen Purjehdus ja Veneily, Suomen Uimaliitto sekä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto. Hanketta tukee Reijo Rautauoman säätiö.

Lisätietoja Loviisan Vesisankarit- tapahtumasta:

Päivi Hämäläinen, Loviisan kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut, paivi.hamalainen(at)loviisa.fi tai  gsm 044 055 5483

Lisätietoja Vesisankarit- hankkeesta:

Sari Turunen, Koululiikuntaliitto, liikunta-asiantuntija, sari.turunen(at)kll.fi tai gsm 044 713 0821

Koululiikuntaliitto liikuttaa koululaisia alakoululaisista lukiolaisiin ja opetustyötä tekeviä, sekä tuottaa materiaalia liikuttamiseen.