Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Superfinaalipaikka toi kumparelaskija Jimi Saloselle uran parhaan tuloksen Calgaryn maailmancupista

Ski Sport Finland

Julkaistu: 04.01.2015 klo 00:48
Julkaisija: Ski Sport Finland

Alppilajien maailmancupien vuoden 2015 ensimmäinen kilpailu laskettiin myöhään lauantai-iltana Kanadan Calgaryssä, missä kumparelaskijat kilpailivat kauden toisessa osakilpailussa. Suomalaislaskijoille päivä oli hyvä, kun molemmat urheilijat selvisivät mukaan finaaleihin.

Alkukilpailussa suomalaisista paremmin laski Jussi Penttala, jonka pisteet riittivät 11. sijaan. Toisen suomalaislaskijan, Jimi Salosen otteet alkukilpailussa toivat 15. sijan, joka riitti mukaan 16 laskijan finaaleihin.

Finaalien ensimmäisellä kierroksella Salonen onnistui loistavasti ja muuramelainen piti pitkään hallussa kilpailun kärkisijaa. Penttala ei puolestaan onnistunut finaalilaskussa ja helsinkiläinen jätettiin lopputuloksissa 15. sijalle.

– Jussilla pyöri alahyppy yli ja siihen meni hyvä sijoitus finaalissa. Hyvää tekemistä kummaltakin laskijalta ja tämä päivä näytti, että onnistuneella oman tason laskulla voi päästä pitkälle, päävalmentaja Lauri Kolomainen totesi kilpailun jälkeen.

Salosen hyvä lento kumpareikossa riitti finaalien avauskierroksella kuudenteen sijaa, joka vei hänet viimeisenä laskijana mukaan superfinaaliin. Molemmissa finaalilaskuissa kilpailun nopeimman ajan laskenut Salonen ei kuitenkaan onnistunut parantamaan sijoitustaan enää superfinaalissa, vaan hänen oli tyytyminen lopputuloksissa kuudenteen sijaa. Sijoitus on Salosen uran paras maailmancupissa.

– Treenit menivät aika huonosti, joten aamulla ei ollut kovin kova luotto tähän päivään. Lasku kuitenkin kulki kisassa ja finaalissa sain hyvin vauhtia, niin tulokseen voi olla tyytyväinen, Salonen kommentoi.

– Tottakai oli hienoa laskea mukana ensimmäistä kertaa superfinaalissa. Ei se sen kummempaa ole kuin normaali laskeminen, pitää vaan laskea hyvin, niin noita paikkoja tulee myös jatkossa. Seuraavat kisat ovat pian USA:n puolella, joten sinne lähdetään jatkamaan hyviä laskuja, Salonen jatkoi.

Kilpailun voittoon laski Rukalla kauden avauskilpailussa epäonnistunut isäntämaan Mikael Kingsbury. Toiseksi sijoittui niin ikään kanadalainen Simon Pouliot-Cavanagh ja kolmanneksi Japanin Sho Endo.

Kumparelaskun maailmancup jatkuu Pohjois-Amerikassa, seuraavaksi ohjelmassa on sinkkukumpareet 9. tammikuuta ja parikumpareet 10.1. USA:n Deer Valleyssa.

Tulokset: http://data.fis-ski.com/dynamic/results.html?sector=FS&raceid=7922

Mediayhteyshenkilö: Päävalmentaja Lauri Kolomainen, puh: +358 40 8346826

Lisätietoja:Tuottaja Jussi Väätäinen, +358 45 1209920, jussi.vaatainen@skisport.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon