Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomi Tour jatkui Ounasvaaralla

Suomi Tour jatkui Ounasvaaralla

Julkaistu: 22.02.2015 klo 22:23
Julkaisija: Lumilautaliitto

Suomen parhaat nuoret laskijat kokoontuivat Ounasvaaralle, jossa Lumilautaliiton järjestämä valtakunnallinen lumilautakiertue Suomi Tour jatkui toisella osakilpailulla. Video tapahtumasta lopussa.

World Snowboard Touriin kuuluva Suomi Tour -kilpailu keräsi noin 40 laskijaa ympäri Suomen. Suomi Tour on osa lumilautailun Superviikonloppuja, joissa kisojen lisäksi järjestetään muun muassa Parkkikoulua parkkilaskemisesta kiinnostuneille sekä Lasten Snoukkamaata pienemmille ensimmäiseksi lumilautakokemukseksi. Myös Burtonin välineiden testausta on paikan päällä.

Suomi Tourin lajeina ovat halfpipe ja slopestyle. Ounasvaaralla halfpipessä rookiesarjan voiton veivät Aleksi Nevakivi ja nuorten maajoukkueen Emmi Parkkisenniemi. Slopestylessä rookie-sarjan miehissä voitti halfpipen tapaan Aleksi Nevakivi ja naisissa Emma Patja. Molemmat olivat tapahtumaan tyytyväisiä:

- Kiva päivä oli. Harmitti, ettei sloperata ehtinyt olla kunnolla auki ennen kisaa niin jäi temppuja vielä harjoittelematta. Omassa laskussa tein jöötiin 50-50 frontside 180 pois ja isoista boxeista halfcab, method air ja frontside 180 indyllä, Patja kertoo.

- Sloperinne oli haasteellinen, mutta sain runin päälle ja täytyy olla tyytyväinen. Porukalla oli hyvä fiilis ja tuli laskettua melko paljon. Omassa ranissa vedin frontside blunt 270 ulos, backside 540 mute, caballerial 540 mute ja frontside 540 indy, Nevakivi kommentoi.

Tapahtumassa järjestettiin myös iltasessarit, jotka tällä kertaa vietettiin nousevan lajin banked slalomin parissa. Saku Tiilikaisen johdolla se keräsi runsaasti osanottajia testaamaan miten vauhtilaskeminen luonnistuu kallistetuissa kurveissa.
Lumilautaliiton nuorten valmentaja Simo Suopanki oli myös tapahtumasta iloinen:

- Paippi oli saatu hyvään muotoon, vaikka säät olivat olleet haasteelliset. Satoi rankasti ja sitten tuli pakkanen, mutta pipe oli silti hyvä laskea. Slopen puolella rata oli kiva, ja saatiin kovatasoinen kisa aikaiseksi sekä tytöissä että pojissa. Osallistujiakin oli mukavasti: yhtä paljon tyttöjä ja poikia mikä on hieno asia, Suopanki kertoo.

Hänen mukaansa on erittäin tärkeää, että Suomessa järjestetään kisoja nuorille - näin taataan myös tulevaisuuden tähtiä:

- On tosi tärkeää, että meillä on pipekisoja Suomessa, sillä paippilaskijoita tulee selkeästi niiltä paikkakunnilta missä sellainen on käytettävissä. Slopestylen puolella suomalainen lumilautailu on junnuissakin on kovalla tasolla. Pojissa nähtiin Ounasvaaralla seiskoja ja ysejä, eikä tytöissäkään paljon suoria hyppyjä nähty. Tulevaisuus näyttää taas hyvältä. Oli myös hienoa, että banked slalomiin otti varmaan kaikki paikalla olleet osaa. Rata oli mukavan haastava ja laskutaito tuli hyvin siinä esille.

Suomi Tour jatkuu seuraavaksi Talman Superviikonlopulla 14.-15.3. Kiertue huipentuu Rukan SM-kisoihin 9.-12.4.

Lisää Suomi Tourista ja tulokset: http://www.fsa.fi/kilpailuttapahtumat/tapahtumat/suomitour/

Lataa video vapaaseen toimitukselliseen käyttöön: http://bit.ly/1AjyNLL

Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=yDKPyPynIYI

Kuvia tapahtumasta vapaaseen toimitukselliseen käyttöön (Kuvat: Jani Kärppä / Lappikuva): http://www.epressi.com/mediapankki/kuvat.html?mediabank=44&p408=1&category=3346