Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomi ensimmäistä kertaa mukaan Nord Stream Race -purjehduskilpailuun

Source Creative Oy

Suomi ensimmäistä kertaa mukaan Nord Stream Race -purjehduskilpailuun

Julkaistu: 04.05.2016 klo 09:20
Julkaisija: Source Creative Oy

Itämeren pisin avomeripurjehduskilpailu Nord Stream Race saa historiansa ensimmäisen suomalaistiimin. Team Finlandin kipparina toimii Atlantin ylityksen maailmanennätysmies ja Suomessa vuoden purjehtijaksi valittu Samuli Leisti. Leistin aisaparina jatkaa avomeripurjehduksen grand old man Kenneth Thelen. Nord Stream Race kulkee nimensä mukaisesti Itämeren pohjassa sijaitsevaa Nord Stream kaasuputkea seuraillen Pietarista Saksan Warnemündeen. Kilpailun järjestää Pietarin pursiseura yhteistyössä Helsingfors Segelklubbin sekä saksalaisen Norddeutscher Regatta Vereinin kanssa. Tapahtuman pääsponsorina toimii Nord Streamin enemmistöosakas, venäläinen Gazprom ja tapahtumakumppanina Nord Stream 2 AG.

Nord Stream Racella on vahva kytkös Suomeen, koska kilpailu purjehditaan suomalaisvalmisteisilla SWAN 60 -luokan veneillä. Suomalaisista veneistä huolimatta kilpailuun ei ole aiemmin osallistunut maastamme omaa tiimiä.

“Suomi oli valtameripurjehduksen kartalla vahvasti 80-luvulla, mutta sen jälkeen ei ole ollut samanlaista buumia, joitain yksittäisiä projekteja lukuunottamatta. Nyt meillä on kasvamassa uusi sukupolvi avomeripurjehdukseen”, Leisti sanoo.

Team Finland saa vastustajikseen Britannian, Saksan ja Venäjän tiimit sekä Team Europe -veneen, jossa purjehtii eri Euroopan maiden purjehdusammattilaisia. Vaikka kisaan lähdetään ensikertalaisena on tavoitteet asetettu korkealle.

”Lähdemme kisaan altavastaajina, mutta meidän selkeänä vahvuutena on Suomenlahden olosuhteiden tunteminen. Me olemme purjehtineet täällä vuosia”, kiteyttää Leisti.

Leistin mukaan kisan säännöissä on hienoa se, että myös junioreihin panostetaan. Kilpailumiehistössä pitää olla mukana kolme alle 25-vuotiasta purjehtijaa.

“Meillä onkin pian tarjolla mukava yllätys muutamalle nuorelle suomalaispurjehtijalle”, kertoo Leisti iloisena.

Nord Stream Race kisataan kesäkuun alussa 5.-9.6.2016. Kilpailu starttaa Pietarista ja reitti kulkee Helsingin kautta Saksan Warnemündeen.

Samuli Leisti

Audi X Sail Racing 2010 – 2015

Maailmanmestaruus kulta ja hopea, ISAF X-35 One Desing -luokka
Euroopan mestaruus pronssi, ISAF ORCi rating -luokka
Suomen mestaruus kulta, ISAF ORCi rating -luokka
Kultaa Suomen avomeriranking -sarjassa, Suomen Avomeripurjehtijat Ry

Leopard by Finland 2014

ARC:n Atlantin ylitysennätys, Las Palmas – St. Lucia 8päivää 14tuntia 39minuuttia.

Vuoden kilpapurjehtija 2015

Suomen Purjehdus ja Veneily valitsi Samuli Leistin vuoden purjehtijaksi vuonna 2015.

Kuva
Kuvassa vasemmalta oikealle miehistön jäsen Simo Lemmetyinen, kippari Samuli Leisti sekä vahtipäällikkö Kenneth Thelen.

Videolla Samuli Leisti ja Kenneth Thelen kertovat tunnelmistaan ennen kisaa.

Video katsottavissa tästä.

Jaakko Kantola