Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomen TeamGym-edustajat onnistuivat hienosti kovatasoisessa PM-kisassa Islannissa

Suomen Voimisteluliitto

Julkaistu: 15.11.2015 klo 12:00
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

TeamGymin PM-kilpailut kilpailtiin Reykjavikissa, Islannissa lauantaina. Päivä huipentui naisten sarjan kisaan, jossa Suomea edustivat Tampereen Voimistelijat ja Helsingfors Gymnastikklubb (HGK).
Suomalaiset onnistuivat kovatasoisessa kilpailussa hienosti. Hallitseva TeamGymin Suomen mestari Tampereen Voimistelijat saavutti sijan 7, ja HGK oli kymmenes. Voiton vei järjestäjämaa Islanti, jossa TeamGym on suuressa suosiossa. Kilpailut lähetettiin televisiosta suorana lähetyksenä, ja innostus lajiin välittyi upeana tunnelmana paikan päällä.
– Kilpailuissa oli mahtava tunnelma. Katsomot olivat täynnä ja kannustus kovaa, kertoo kilpailumatkalla Suomen joukkueenjohtajana toimiva Sonia Solismaa.
Tampereen Voimistelijoiden edustusjoukkue kilpailee tällä kokoonpanolla ensimmäistä vuottaan, mutta joukkue on perustettu jo yli kymmenen vuotta sitten, ja mukana on myös kokeneita arvokisakävijöitä.
– Oli loistava fiilis, volttirata meni tosi hyvin. Trampalla tuli isompi virhe mikä harmittaa, mutta oli kiva lopettaa vapaaohjelmaan ja antaa kaikkensa, kommentoi joukkueessa voimisteleva Vilma Lankinen.
Kymmenenneksi voimistelleella HGK:lla on takanaan hienot arvokisaperinteet: seuralla on ollut edustus sekä yksilö- että joukkuekilpailussa kaikissa TeamGymin aikuisten EM- ja PM-kilpailuissa vuodesta 2006 lähtien. Joukkue saavutti vuoden 2013 PM-kilpailuissa sijan 8 ja voitti puolestaan Suomen mestaruuden vuonna 2014.
– Olemme todella tyytyväisiä kilpailuun. Meillä oli monta ensikertalaista mukana, ja hienosti meni etenkin syksyn vastoinkäymisten jälkeen. Vapaaohjelmassa oli kiva aloittaa, ja siinä oli hyvä fiilis, kertoo HGK:ssa voimisteleva Venla Virtaintorppa.
Suomalaisia oli mukana myös sekajoukkueiden sarjassa, sillä Andrea Ehrström voimisteli Tanskan Ollerupin joukkueessa ja Laura Nurmi oli joukkueen varavoimistelijana. Tytöt opiskelivat Ollerupissa 2014-2015.
Naisten sarjan tulokset: TeamGymin PM-kilpailut, Reykjavik, Islanti

1. Stjarnan, ISL, yht. 57,933 (vapaa 22,533, voltit 18,050, trampetti 17,350)

2. Örebro, SWE, yht. 56,650 (vapaa 20,950, voltit 17,600, trampetti 18,100)

3. Höganäs, SWE, yht. 55,700 (vapaa 22,000, voltit 16,400, trampetti 17,300)

7. TV, FIN, yht. 51,016 (vapaa 20,816, voltit 16,050, trampetti 14,150)

10. HGK, FIN, yht. 48,016 (vapaa 19,916, voltit 14,850, trampetti 13,250)

Kaikki tulokset (epäviralliset)

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki