Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomalaisalppihiihtäjät nousussa FIS-rankingissa – maajoukkuevalintoihin muutoksia

Ski Sport Finland

Julkaistu: 06.07.2015 klo 12:35
Julkaisija: Ski Sport Finland

Talvikauden 2015-2016 ensimmäinen FIS-rankinglista julkaistiin 1. heinäkuuta tuoden muutoksia suomalaisurheilijoiden rankingsijoituksiin. Päivitetyt sijoitukset nostivat kaksi miesurheilijaa alppihiihdon A-maajoukkueeseen ja yhden naisurheilijan B-maajoukkueeseen valintakriteerien täytyttyä.

A-maajoukkueen valintakriteereissä sijoitus on oltava 50 parhaan joukossa yhdessä lajissa ja Ski Sport Finlandin hallitus nosti miesten A-maajoukkueeseen Joonas Räsäsen, joka on pujottelun FIS-rankingissa sijalla 45 ja Victor Malmströmin, joka on suurpujottelurankingissa sijalla 48.

Naisissa TEAM 2018 joukkueessa menneellä kaudella laskenut Hilla Hannola täytti B-maajoukkueen valintakriteerit laskettuaan ensimmäisellä FIS-kaudella maailmanrankingissa 450 laskijan joukkoon. Näin Hannola nostettiin B-maajoukkueeseen, jossa ennestään laskevat Camilla Andersson, Janina Mäkinen ja Nea Luukko sekä Hannolan tapaan viime kaudelle käynnistyneestä TEAM 2018 kehitysprojektista joukkueeseen valittu Riikka Honkanen. Naisten A-maajoukkueessa laskee Merle Soppela, joka on 50 parhaan joukossa pujottelun FIS-rankingissa, sijoituksen ollessa 33.

– Honkasen sijoitus on oman ikäluokan suurpujottelun FIS-rankingissa kuudes ja Hannolan pujottelussa yhdeksäs ja naiset nousivat mukaan B-maajoukkueeseen jo ensimmäisen FIS-kauden jälkeen, joka on osoitus onnistuneesta TEAM 2018 kehitysprojektin ensimmäisestä toimintakaudesta, Ski Sport Finlandin toimitusjohtaja Marko Mustonen iloitsee.

Miehissä Räsänen ja Malmström nousivat A-maajoukkueeseen yhdessä Marcus Sandellin, Samu Torstin, Andreas Romarin ja Santeri Paloniemen kanssa.

– Kokonaisuudessa alppimaajoukkueen tilanne tulevaan kauteen lähdettäessä on vahva ja A-maajoukkueen takana esimerkiksi Eemeli Pirinen ja Mikael Svensk ovat hyvässä nosteessa FIS-rankingissa. Santeri Paloniemeltä odotetaan hyviä laskuja, kunhan urheilija kuntoutuu lonkkaleikkauksista takaisin rinteeseen, Mustonen toteaa.

– Huippu-urheilussa yksi Ski Sport Finlandin päätavoitteista on rakentaa vahvat joukkueet sekä naisissa että miehissä. Vahvoissa joukkueissa yksilöille kyetään rakentamaan paras mahdollinen ympäristö kehittymiseen ja nousuun kohti maailman kärkeä, Mustonen jatkaa.

Alppimaajoukkue aloittaa valmistautumisen tulevaan kauteen ensimmäisen lumileirin merkeissä ensi viikolla Ranskan Lex Deux Alpesissa, jonne miesten kombijoukkueen urheilijat, vahvistettuna vauhtijoukkueen Mikael Svenskillä suuntaavat lumileirille 14. heinäkuuta. Kauden avauslumileiri jatkuu 24. heinäkuuta saakka. Miesten tekniikkajoukkue sekä naisten maajoukkueet aloittavat lumileirit Sveitsin Saas-Feessä heinä-elokuun vaihteessa.

Ski Sport Finlandin alppihiihdon maajoukkueet kaudelle 2015-2016

Naiset

A-maajoukkue

Merle Soppela, Santa Claus Ski Team

B-maajoukkue

Camilla Andersson, Ruka Slalom
Riikka Honkanen, Alpine Race Team Tabor
Janina Mäkinen, Porin Slalomseura
Nea Luukko, Grankulla IFK Alpine
Hilla Hannola, Santa Claus Ski Team

Tyttöjen maajoukkue (Team 2018)

Nella Korpio, Espoo Slalom
Inka Antikainen, Espoo Slalom
Julia Toiviainen, Santa Claus Ski Team
Kia Larilahti, Espoo Slalom
Kia-Emilia Hakala, Harjavallan Jymy

Miehet

Vauhtijoukkue

Andreas Romar, Vasa Skidklubb (A-maajoukkue)
Mikael Svensk, Espoo Slalom (B-maajoukkue)

Kombijoukkue

Marcus Sandell, Grankulla IFK Alpine (A-maajoukkue)
Samu Torsti, Vasa Skidklubb (A-maajoukkue)
Victor Malmström, Grankulla IFK Alpine (A-maajoukkue)
Eemeli Pirinen, PHS Alppi (B-maajoukkue)

Tekniikkajoukkue

Santeri Paloniemi, Ruka Slalom (A-maajoukkue)
Joonas Räsänen, Levi Ski Club (A-maajoukkue)
Jens Henttinen, Espoo Slalom (B-maajoukkue)
Max Luukko, Grankulla IFK Alpine (B-maajoukkue)
Juho Dahl, Turun Slalomseura (B-maajoukkue)
Arttu Niemelä, Jyväskylän Hiihtoseura (B-maajoukkue)
Eetu Mäkelä, Seinajoen Hiihtoseura (Poikien-maajoukkue, TEAM 2018)
Sampo Kankkunen, PHS Alppi (Poikien-maajoukkue, TEAM 2018)

Vammaisalppihiihdon maajoukkue

Santeri Kiiveri, Saimaa Ski

Tiedotteen liitteenä olevat kuvat käytettävissä vapaasti toimitukselliseen käyttöön.

Marko Mustonen

puh: +358 40 5184559