Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Samu Torsti laski voittoon Eurooppa-cupin avauskilpailussa Levillä

Ski Sport Finland

Samu Torsti laski voittoon Eurooppa-cupin avauskilpailussa Levillä

Julkaistu: 20.11.2014 klo 14:39
Julkaisija: Ski Sport Finland

Alppihiihdon Eurooppa-cup avattiin torstaina Levillä iloisissa suomalaistunnelmissa. Söldenin maailmancupissa kilpailukauden avannut Samu Torsti oli omaa luokkaansa päivän kilpailussa laskien voittoon ja Eurooppa-cupin johtoon.

Ensimmäisellä kierroksella Torsti kirjautti pohja-ajan seitsemäntenä laskijana, joka kesti kierroksen loppuun saakka. Vaasalaiselta nähtiin vahvaa suorittamista erityisesti rinteen jyrkällä osuudella.

– Koko päivän oli rauhallinen ja rento olo, eikä startissa ollut normaalia jännitystä. Se vähän jännitti, että mitähän tästä tulee, mutta viikseltä, kun pääsi ulos meni kaikki niinkuin pitikin, Torsti kertasi kilpailun ratkettua.

Ensimmäisellä kierroksella suomalaisista onnistui paluun kisarinteisiin loukkaantumisen jälkeen tehnyt Victor Malmström, joka laski mukaan 30 nopeimman käännettyyn toisella kierrokselle lähtönumerolla 75. Ensimmäisen kierroksen tuloksissa kauniaislainen oli 24. (+1.94). Myös Eemeli Pirinen suoriutui toiselle kierroksella ollen ensimmäisellä kierroksella 42. (+2.49).

Toisella kierroksella Malmström onnistui kohentamaan sijoitustaan 21. sijalle ja myös Pirinen nousi tuloslistalla 35. sijalle. Voittoon laskeneen Torstin jälkeen toiseksi sijoittui Norjan Rasmus Windingstad (+0.35) ja jaetulle kolmannelle sijalle Kanadan Phil Brown ja Saksan Dominik Schwaiger (+0.95).

– Toisella oli hieman suorempi radanmerkkaus ja johtopaikalla tulee useasti mietittyä hieman liikaa, mutta sain pidettyä laskun hyvin hanskassa paineista huolimatta. Suoralla radalla on helpompi laskea huonosti, mutta lasku oli hyvin kasassa ja erityisesti jyrkällä kokonaisuus pysyi hyvin kontrollissa, Torsti summasi.

Söldenin maailmancupin jälkeen Torsti on harjoitellut Pohjois-Suomen ja Ruotsin rinteillä.

– Viimeistelyt on menneet välillä hyvin ja välillä huonosti. Välillä ollut vaikeaa taistelua itseni kanssa ja vielä maanantaina paiskoin kamoja tässä samassa rinteessä. Siitä on pitkä matka tultu tähän päivään ja koko ajan oppii lisää miten eri tilanteisiin pitää valmistautua, Torsti jatkoi.

Eurooppa-cupin kilpailut jatkuvat perjantaina Levillä laskettavalla toisella suurpujottelulla. Lauantaina ja sunnuntaina samassa rinteessä lasketaan pujottelun Eurooppa-cupin avauskilpailut. Kilpailut käynnistyvät päivittäin kello 10:00.

Tulosseuranta ja tulokset osoitteessa: www.skisport.fi/live

Lisätietoja ja mediayhteyshenkilö: Tuottaja Jussi Väätäinen, +358 45 1209920 jussi.vaatainen@skisport.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki