Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Sairaanhoitajan päivää 12.5. juhlitaan liikunnan merkeissä – Hyvinvoiva jaksaa enemmän!

Suomen sairaanhoitajaliitto

Julkaistu: 09.05.2014 klo 10:26
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Tänä vuonna Sairaanhoitajan päivää vietetään kansallisesti teemalla: Hyvinvoiva jaksaa enemmän. Tavoitteena on nostaa hyvän kunnon ja liikkumisen merkitystä hoitotyön tekijöiden jaksamisessa ja työkyvyssä. Sairaanhoitajien hyvinvointi näkyy väestön hyvinvointina!

- Moni terveydenhuollon työntekijä tekee raskasta vuorotyötä, joka vaatii hyvää fyysistä kuntoa. Henkilöstöliikunnan edistämisen tulee kuulua kiinteänä osana terveydenhuollon työpaikkojen toimintakulttuuria. Liikunnalla saavutetut terveyshyödyt tuottavat työhyvinvointia, mutta myös taloudellisia säästöjä, Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto sanoo.

Tutkimusten mukaan tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ovat yleisimpiä syitä hoitohenkilöstön ennenaikaiseen eläköitymiseen. Merkittävin sairauspoissaolojen syy on selkäkipu.

Vuoden 2014 juhlapäivän yhteistyökumppani on UKK-instituutti. Sen tutkimus- ja kehittämishankkeissa tuotetaan tietoa liikunnan terveysvaikutuksista ja liikunnan edistämisestä mm. työpaikoilla.

- Jos liikunta kuuluu koko organisaation toimintakulttuuriin, on työntekijänkin helpompi lähteä liikkeelle. Tärkeää on, että työntekijät otetaan mukaan suunnittelemaan millaiseen liikuntaan talossa kannustetaan. Lisäksi liikunnan edistämisen pitää näkyä myös työterveyshuollon toiminnassa, erikoistutkija Minna Aittasalo UKK-instituutista sanoo.

Sairaanhoitajan päivää vietetään eri puolilla Suomea liikunnallisten tapahtumien merkeissä. Lisätietoa tapahtumista: www.sairaanhoitajaliitto.fi/1205

Sairaanhoitajan päivää vietetään vuosittain ympäri maailmaa kansainvälisen sairaanhoitajaliiton (International Council of Nurses, ICN) aloitteesta.

Juhlapäivään liittyy merkittävä historiallinen tapahtuma. Toukokuun 12. päivä on Florence Nightingalen syntymäpäivä. Nightingale oli sairaanhoidon uranuurtaja, joka uudisti sairaanhoitajien koulutusta ja ammatillista asemaa merkittävästi 1800-luvulla.

Merja Merasto, Sairaanhoitajaliitto, puheenjohtaja, merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 044 5290 046

Minna Aittasalo, UKK-instituutti, erikoistutkija, terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti, minna.aittasalo@uta.fi, 03 282 9267

Laura Niemi, Sairaanhoitajaliitto, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 3738602

Lisää aiheesta:

Kotka vähensi sairauslomia liikunnalla
Kotkan kaupunki on onnistunut vähentämään sairauspoissaoloja muun muassa tarjoamalla jumppia työaikana.
Sairaanhoitajalehti.fi

Liike elämään -tutkimushanke
Tutkimuksessa autetaan pieniä ja keskisuuria yrityksiä luomaan itselleen henkilöstöliikunnan toimintamalli.
UKK-instituutti

Radiojuttu maanantaina 12.5.
Sairaanhoitajan päivän teemasta julkaistaan toimitusten käyttöön myös radiojuttu. Jutussa haastatellaan sairaanhoitaja Elisa Valovirtaa sekä työyhteisöliikunnan asiantuntija Matleena Livsonia. Juttu on kuunneltavissa ja ladattavissa 12.5.2014 Deski.fi

Liitte: Sairaanhoitajan päivän juliste 12.5.2014

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.