Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Rytminen voimistelu teki historiaa

Rytminen voimistelu teki historiaa

Julkaistu: 28.02.2016 klo 17:52
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Rytmisen voimistelun World Cup -kausi käynnistyi viikonvaihteessa Espoon Metro Areenalla. Historiallisiksi nämä kilpailut teki se, että 28 vuoden odotuksen jälkeen Suomessa nähtiin jälleen näin korkeatasoista kansainvälistä rytmistä voimistelua. World Cup -osakilpailujen saaminen Suomeen olympiavuonna viestii myös sitä, että suomalaista voimistelua ja kilpailujen järjestämistaitoa arvostetaan maailmalla.

"Espoon kilpailut menivät erinomaisesti ja olemme saaneet kilpailujärjestelyistä erittäin positiivista palautetta. Tällaisen kilpailun järjestäminen on hieno ponnistus ja hyvä oppimisen mahdollisuus koko suomalaiselle voimistelulle", Voimisteluliiton puheenjohtaja Anne Martikainen kiitteli kilpailujen jälkeen.

Näin olympiavuonna World Cup –kilpailujen merkitys on erityisen suuri, sillä ne viitoittavat tien kohti Rioa. Suomalaisille nämä kotikisat olivat monin tavoin merkitykselliset. Eikä vähiten siksi, että kotiyleisö sai nähdä tähtensä Suomen maajoukkueen, Ekaterina Volkovan ja Jouki Tikkasen maailman valioiden joukossa.

Suomen joukkueen onnistunut nauhaohjelma nosti tunteet pintaan joukkueella, mutta myös katsomoissa. Myös Volkova kiitteli kotiyleisön tuomaa kannustusta.

"Sunnuntai kruunasi koko kilpailuviikonlopun. Näin kovatasoisessa seurassa kilpaileminen oman, hurjasti kannustavan kotiyleisön edessä antaa lisäpotkua kevään haasteisiin. On ollut ilo tavata faneja ja vapaaehtoisia, jotka ovat mahdollistaneet koko kilpailun", Ekaterina "Katja" Volkova kertoi sunnuntai-illan voimistelunäytökseen valmistautuessaan.

Kilpailut olivat tärkeä välietappi voimistelijattarillemme valmistautumisessa olympialaisten toiseen alkukarsintaan, joka pidetään 22.-24.4. Rio de Janeirossa. Ennen näitä karsintoja suomalaiset kilpailevat vielä World Cup -tasolla Italiassa, Pesaron osakilpailussa huhtikuun alussa.

World Cup -kokonaiskilpailu ratkeaa Bakussa 24.7. kun seitsemäs osakilpailu on käyty.

Sunnuntain välinekohtaiset tulokset:

Joukkueet, nauhat:
Venäjä epäonnistui pahasti jääden kuudenneksi ja voiton vei Espanja. Suomen upea nauhaohjelma riitti tänä päivänä viidenteen sijaan asti.

1. Espanja 17,450

1. Ganna Ritzatdinova 18,450
2. Yeon Jae Son 18,400
3. Melitina Statiouta 18,350

Tapahtumajärjestäjien tiedotteita kilpailuista ja valokuvia voimistelijoista mediapankista.

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki