Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Ruotsin jääkiekkoliitto hyödyntää World Cupissa edistyksellistä analytiikkaa

Ruotsin jääkiekkoliitto hyödyntää World Cupissa edistyksellistä analytiikkaa

Julkaistu: 22.09.2016 klo 13:45
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Ruotsin jääkiekkoliitto hyödynsi SAS Instituten urheiluanalytiikkaa apuna, kun se valitsi maajoukkueensa pelaajia syyskuun 17. päivä alkaneeseen jääkiekon World Cup -turnaukseen. Yli 1,4 miljoonan datapisteen otanta helpotti pelaajien vertailua ja valintaa.

SAS Institute on kerännyt, analysoinut ja arvioinut Ruotsin maajoukkueen pelaajavalintaprosessin tueksi dataa 74 ruotsalaisesta NHL-pelaajasta. Analyysi tehtiin NHL.com-sivuston aineiston pohjalta. Data pohjautuu 1 230 runkosarjaotteluun, ja sisältää miljoona vaihtoa sekä 400 000 tapahtumaa.

Tapahtumiksi laskettiin esimerkiksi rangaistukset ja maalipaikat.

Aineiston visualisointi helpottaa pelaajien vertailua, ja osoittaa ketkä pelaajat todella erottuvat edukseen.

”Pelaajien valinta on pitkä prosessi. On tärkeää, että päätökset nojaavat faktatietoihin. Aineiston analysointi auttaa pitämään tunteet kurissa päätöksenteossa, ja sen myötä näemme mustaa valkoisella siitä, miten pelaajat esiintyvät jäällä”, kertoo Ruotsin miesten jääkiekkomaajoukkueen päävalmentaja Rikard Grönborg.

Tilastoja hyödynnettiin pääasiassa strategisessa suunnittelussa. Tavoitteena oli arvioida yksittäisten pelaajien otteita aiemmissa otteluissa ja selvittää, millainen kokoonpano pelaa parhaiten yhteen.  Analyysin perusteella joukkueen johto voi käyttää juuri oikeita henkilöitä juuri oikeaan aikaan ja oikeassa ottelun vaiheessa.

”Analyysi on prosessi ja ajattelutapa, ei kertaluonteinen koe. Yhdistämällä jääkiekkoasiantuntijoiden kokemuksen ja analytiikan voimme luoda maksimaalista arvoa Ruotsin maajoukkueelle”, sanoo data scientist Jon Blomqvist SAS Institutesta.

Lisätietoa ja yhteydenotot:

Toni Perez / SAS Institute PR

p. 0400 6300 63, toni.perez@osg.fi

SAS Institute Oy

SAS on analyyttisten liiketoimintaohjelmistojen ja -palvelujen markkinajohtaja sekä BI-markkinoiden suurin riippumaton ohjelmistotoimittaja. Innovatiivisten ratkaisujensa avulla SAS auttaa asiakkaitaan kehittämään toimintaansa ja tekemään parempia päätöksiä nopeammin. Maailmanlaajuisesti tuotteitamme käytetään yli 75 000 yrityksessä ja organisaatiossa. SAS Institute Inc. on perustettu vuonna 1976. Lisätietoa: www.sas.com/finland