Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Pysy hengissä jäillä liikkuessasi

Pysy hengissä jäillä liikkuessasi

Julkaistu: 04.01.2016 klo 09:22
Julkaisija: Suomen Latu

Pakkasjakson synnyttämät kiiltävät uudet teräsjäät houkuttavat ulos liikkumaan. Välineinä voivat olla niin luistimet, potkukelkka, sukset kuin jalkapatikkakin. Menitpä miten hyvänsä, luonnonjään riskit on erittäin tärkeää tuntea.

Suomen Retkiluistelijat ry on Suomen Ladun jäsenyhdistys ja jäällä liikkumisen asiantuntija. Näillä vinkeillä jäillä liikkumisen riskit voi minimoida:

1) Harkitse tarkkaan ennen uusille jäille menoa

Uusilla jäillä turvallisesti liikkuminen edellyttää kokemusta. Sitä voit hankkia perehtymällä jääturvallisuuteen ja liikkumalla osaavassa seurassa. Vain näin voit oppia jään lukemisen ja vaaranpaikkojen tunnistamisen. Jään lukemisen perusvaruste on luja sauva, jolla voit lyödä reiän viiden senttimetrin vahvuiseen jäähän. Vasta sen paksuinen jää kantaa kulkijansa.

2) Tärkein turvaväline on kaveri

Jos jää kuitenkin pettää, tarvitset joukon pelastautumisvarusteita. Näitä ovat mm. naskalit ja heittoliina, joiden avulla voit hilata itsesi kantavalle jäälle. Huomaa että hyväkuntoinenkaan ihminen ei pääse naskaleiden avulla vedestä ylös kaikissa olosuhteissa. Jotta heittoliinasta on hyötyä, on sen toisessa päässä oltava kaveri, joka vetää. Eli älä liiku yksin jos on vähäisintäkään riskiä pudota jäihin.

3) Varaa toinen vaatekerta

Päästyäsi takaisin kantavalle jäälle tulee sinun pikimmiten vaihtaa yllesi kuivat vaatteet. Niitä sinulla on oltava vedenpitävästi pakattuna repussasi. Märkien vaatteiden aiheuttama jäähtyminen johtaa hypotermiaan, joka voi 15 minuutissa aiheuttaa hengenvaarallisia oireita. Kuivapuku on erinomainen suoja kastumista ja jäähtymistä vastaan. Sen sijaan kelluntapuvut ja pelastusliivit eivät hypotermiaa hidasta, vaikeuttavat vain avannosta nousua.

4) Jos yhtään epäilyttää, älä mene

Jäällä liikkumisessa on vaaransa, joihin täytyy varautua. Eihän kukaan lähde vuorikiipeilemään ja hyppäämään laskuvarjolla suin päin. Ota asioista selvää – varmaa tietoa löydät Suomen Retkiluistelijoiden sivustolta, osoitteesta www.skrinnari.fi

Lisätiedot: Jouni Hakola, Suomen Retkiluistelijat ry, puh. 040 1490 002.

Suomen Latu ry on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 80 000 jäsentä 200 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu