Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Opiskelijoiden SM-kisoihin uudistuksia vuonna 2015

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Opiskelijoiden SM-kisoihin uudistuksia vuonna 2015

Julkaistu: 19.12.2014 klo 13:28
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Vapaa julkaistavaksi

Tiedotteen aiheita:

• OLL:n Opiskelijoiden SM-kisojen lisenssi 2015

• OLL kannustaa kisojen järjestäjiä tasaamaan opiskelijoiden SM-kisojen osallistujien sukupuolijakaumaa

OLL:n Opiskelijoiden SM-kisojen lisenssi 2015

Opiskelijoiden Liikuntaliiton jäseninä jatkavat ylioppilaskunnista vuonna 2015 kaikki muut paitsi Oulun yliopiston ylioppilaskunta (OYY), Lappeenrannan teknillisen yliopiston ylioppilaskunta (LTKY), Taideyliopiston ylioppilaskunta (TaiYo) sekä Åbo Akademi studentkår (ÅAS). OLL:n hallitus on kokouksessaan 17.12.2015 päättänyt mahdollistaa näiden neljän ylioppilaskuntaan kuuluvien opiskelijoiden osallistumisen opiskelijoiden SM-kisoihin erillisellä OSM-lisenssillä.

OSM-kisalisenssin hinta on 0,35e per ylioppilaskunnan jäsen. Lisenssi antaa opiskelijoille osallistumisoikeuden ja vakuutuksen kaikkiin vuoden 2015 aikana järjestettäviin opiskelijoiden SM-kisoihin, sekä voitokkaille kilpasarjan opiskelijoille/joukkueille edustusoikeuden OEM- ja EUSA Games -kilpailuihin OSM-sääntöjen mukaisesti. Lisenssi ei oikeuta OSM-kisojen järjestämiseen. Lisenssi on voimassa kalenterivuoden, sen saa ottamalla yhteyttä OLL:n toimistoon oll@oll.fi ja maksamalla lisenssimaksun. Lisenssin opiskelijoille voi halutessaan maksaa esim. yliopisto tai liikuntatoimi.

Suomen opiskelijakuntien liiton (SAMOK) jäsenyyden kautta kaikki Suomen ammattikorkeakouluopiskelijat pääsevät edelleen osallistumaan OSM-kisoihin liittymällä omaan opiskelijakuntaansa.

OLL kannustaa järjestäjiä tasaamaan opiskelijoiden SM-kisojen osallistujien sukupuolijakaumaa

Nykyään OSM-kisojen osallistujista vain noin 20 % on naisia. OLL haluaa palkita vuonna 2015 ne opiskelijoiden SM-kisojen järjestäjät, jotka ovat toiminnallaan kasvattaneet naisten osallistujamäärää opiskelijoiden SM-kisoissa - niin osallistujissa, toimitsijoissa kuin järjestäjissä. Palkkiolla OLL sitoutuu naisten osallistujamäärän kasvattamiseen, naisten aktiivisuuden lisäämiseen liikunta- ja urheilumaailmassa sekä Brightonin julistuksen tavoitteisiin.

Palkkio ojennetaan vuoden 2015 loppupuolella niille opiskelijoiden SM-kisojen järjestäjille, jotka:

- edesauttavat kisojen sukupuolijakauman tasaamista niin, että naisia on edustettuna vähintään 40% osallistujista,

- ottavat kisaorganisaation kokoamisessa huomioon sukupuolinäkökulman,

- edesauttavat naisten sarjan kokoamisessa OSM -kisoihin (erit. kisoissa, jossa naisten sarjaa ei olla ennen pystytty järjestämään).

Palkkio on 400 euron lahjakortti urheiluvälineliikkeeseen tai rahapalkkio,  ja sen myöntämisestä päättää OLL:n hallitus tapauskohtaisesti.

Palkkio on ehdollinen OKM:n tukeman hankkeen toteutumiselle. OLL saa tiedon hankkeen toteutumisesta alkuvuonna 2015.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta. OLL vastaa suomalaisesta opiskelijahuippu-urheilusta sekä kansainvälisestä järjestötoiminnasta ja liikunnan edunvalvonnasta opiskelijoiden osalta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2