Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » MM-kisoihin valmistautuminen ja odotettua pienempi katsojamäärä painoivat Salpausselän kisojen tuloksen tappiolle

Lahti Ski Games

Julkaistu: 21.04.2016 klo 09:15
Julkaisija: Lahti Ski Games

Helmikuussa järjestettyjen Salpausselän kisojen tulos on jäämässä vajaat 400 000 euroa tappiolliseksi. Suurimpina syinä ovat MM-esikisoista johtuneet lisäkustannukset sekä odotettua pienempi kävijämäärä ja sen vaikutus myyntiin. Ensi vuoden MM-kisojen lipunmyynti sen sijaan on käynnistynyt odotettua paremmin.

Tämänvuotisten Salpausselän kisojen järjestelyt poikkesivat monelta osin aiemmista maailmancup-kisoista. MM-kisoihin valmistautuminen nosti vaatimuksia usealla sektorilla ja lisäksi kisaorganisaatio halusi testata erilaisia uudistuksia MM-kisoja ajatellen. Kisa-alueen ulkoisia puitteita kohennettiin, lisäksi palkattua henkilöstöä sekä vapaaehtoistyöntekijöitä oli normaalia maailmancup-kisaa enemmän.

- Tämänvuotiset kisat olivat tärkeä harjoitus ensi vuotta varten ja meidän piti tehdä moni asia isommin ja laadukkaammin kuin normaalisti Salpausselän kisoissa. Esimerkiksi turvallisuuspuolella lait ja määräykset ovat tiukentuneet viime aikoina merkittävästi emmekä yksinkertaisesti voi hoitaa asioita samalla tavalla kuin aiempina vuosina, kertoo MM-kisojen pääsihteeri Janne Leskinen.

Lauantain epävakaat sääolot ja niitä seurannut iltamäen peruuntuminen näkyivät kävijämäärässä, joka taas vaikutti suoraan kisojen taloudelliseen tulokseen.

- Perinteisesti yleisöä saapuu vielä useita tuhansia katsomaan pelkästään iltamäen kisan. Nyt se väki jäi saapumatta ja vaikutus pääsylippu-, ruoka- ja juomamyyntiin on merkittävä, jatkaa Leskinen.

- MM-esikisojen järjestelyjen sujumiseen olemme kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ja saimmekin niistä runsaasti kiitosta sekä urheilijoilta että kansainväliseltä hiihtoliitolta. Paikalla ollut yleisö antoi myönteistä palautetta hyvästä tunnelmasta ja parantuneista palveluista, sanoo Leskinen.

Taloudellisen vastuun niin Salpausselän kisojen kuin MM-kisojenkin tuloksesta kantaa Suomen Hiihtoliitto.

- Kyseessä on kolmivuotinen kokonaisprojekti, jonka kokonaistulos tai vaikkapa urheilijoiden valmistautuminen kotikisoihin eivät ole vaarassa, toteaa Hiihtoliiton toiminnanjohtaja Mika Kulmala.

MM-kisojen lipunmyynti käynnistynyt odotuksia paremmin

Ensi vuoden MM-kisoihin on myyty ja varattu jo yli 30 000 lippua. Kysyntä on ollut lipunmyynnin alkuvaiheessa runsasta etenkin yritysten ja yhteisöjen parissa. Myynti on sujunut jopa odotettua paremmin ja se on edellä vuoden 2015 Falunin MM-kisojen myyntiä. Kalliimpien hintaluokkien liput ovat olleet kysyttyjä ja hiihtostadionin pääkatsomossa alkaa olla suosituimpina päivinä jo täyttä.

Lisätiedot:
Lahti2017, pääsihteeri Janne Leskinen, 0400-300 930