Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » MM-esikisoille myönnettiin Ekokompassi tapahtuma –ympäristösertifikaatti

Lahti Ski Games

MM-esikisoille myönnettiin Ekokompassi tapahtuma –ympäristösertifikaatti

Julkaistu: 19.02.2016 klo 17:53
Julkaisija: Lahti Ski Games

Tapahtumajärjestelyjen vastuullisuus on otettu kiinteäksi osaksi Lahdessa järjestettävien pohjoismaisten hiihtolajien MM-esikisojen toteutusta. Kisayleisölle vastuullisuus näkyy selkeimmin ympäristövastuun eri muodoissa ja kaikessa toiminnassa pyritään ympäristövaikutusten minimointiin. Kisoille myönnettiin tänään Ekokompassi tapahtuma -ympäristösertifikaatti.

MM-esikisojen ympäristöjärjestelmän auditointi saatiin päätökseen tänään. Auditoinnin perusteella MM-esikisoina toimiville Salpausselän kisoille myönnettiin Ekokompassi tapahtuma -ympäristösertifikaatti, joka keskittyy konkreettisiin toimenpiteisiin ja kertoo sitoutumisesta jatkuvaan kehittämiseen sekä Ekokompassin ympäristökriteerien noudattamiseen. Ekokompassi tapahtuma -ympäristösertifikaattia haetaan myös ensi vuoden MM-kisoille.

- Tämä sertifikaatti tuo osaltaan jatkuvuutta ympäristötyöhön ja tukee sloganiamme ”Not for 10 days but for the next 100 years”. Ekokompassi tekee ympäristötoimintamme järjestelmällisemmäksi ja sitouttaa myös henkilöstöämme toimimaan kriteerien mukaisesti, toteaa kisojen ympäristöpäällikkö Maarit Virtanen.

Salpausselän kisat ja vuoden 2017 MM-kisat ovat mukana Suomen Olympiakomitean koordinoimassa hankkeessa, joka tekee Ekokompassi tapahtuma -ympäristöjärjestelmästä valtakunnallisen työkalun tapahtumien ympäristöasioiden hallintaan.

Ympäristötyön tehokkuutta haetaan niin energian säästössä kuin materiaalien hyötykäytön lisäämisessä ja jätteiden määrän vähentämisessä. Kisoissa on tarjolla lähiruokaa ja käyttöön on otettu Stora Enson biohajoavat kertakäyttöastiat. Kierrätysmateriaaleista on valmistettu somisteita, huonekaluja ja muita rakenteita. Ympäri kisa-aluetta on sijoitettu myös runsaasti erilaisia jäteastioita, jotka mahdollistavat tehokkaan jätteiden lajittelun.

Lahden ammattikorkeakoulu (LAMK) on mukana toteuttamassa MM-esikisoihin uudistettua jätehuoltopalvelua. Puutekniikan opiskelijat toteuttivat jätelajittelupisteille telineet, joihin muotoiluinstituutin opiskelijat suunnittelivat opasteet. Ympäristötekniikan opiskelijat vastaavat puolestaan jätelajittelupisteiden sijoittelusta ja tarkkailevat jätehuollon toimivuutta.

LAMK:n Energia- ja ympäristötekniikan koulutusohjelmassa ympäristösuunnittelua pääaineenaan opiskeleva Ewa Wikman toimii kisoissa ympäristövastaavana. Ympäristövastaavien tehtävänä on seurata jätehuollon toimivuutta ja tarvittaessa opastaa kisavieraita jätteiden lajittelussa.

– Mikäli huomamme jätepisteen olevan epäkäytännöllisessä paikassa, pystymme reagoimaan tilanteeseen nopeasti ja sijoittamaan jäteastian paikkaan, joka toimii asiakkaillemme parhaiten. Seuraamme myös biojätteen kertymistä, kertoo Wikman työnkuvastaan.

Kisat tarjoavat myös monille muiden alojen opiskelijoille ja toimijoille mahdollisuuksia tapahtumaosaamisen kasvattamiseen.

Lahden Salpausselkä on perinteikäs paikka isojen urheilutapahtumien järjestämisessä jo yli 90 vuoden ajalta. Tämä on mahdollistanut kestävän ja pitkäjänteisen rakentamisen. Tilapäisrakentamisen tarve on vähäinen ja sitä on vähennetty entisestään. Esikisojen materiaaleja hyödynnetään ensi vuoden MM-kisoissa niin paljon kuin mahdollista.

MM-esikisoista haetaan niin kokemuksia kuin uusia ideoitakin vastuullisten ja kestävien ratkaisujen käyttöön ensi vuoden MM-kisoissa. Tarkoituksena on löytää pysyviä toimintamalleja kestävään ja vastuulliseen tapahtumajärjestämiseen. Lahti 2017 MM-kisatapahtuman myötä kiinnitetään huomiota myös sosiaaliseen, taloudelliseen ja kulttuuriseen vastuuseen.

www.ekokompassi.fi
www.lahti2017.fi/vastuullisuus

Lisätiedot:
Lahti2017,ympäristöpäällikkö, +358 44 708 1260, maarit.virtanen@lahti2017.fi
Ekokompassi, projektikoordinaattori Elina Levula +358 440 240 390, elina.levula@noc.fi

#LahtiSkiGames
#MMetkot