Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Maailman huippuvoimistelijat Suomeen ennen Rion Test Eventiä

Suomen Voimisteluliitto

Maailman huippuvoimistelijat Suomeen ennen Rion Test Eventiä

Julkaistu: 18.12.2015 klo 14:16
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Rytmisen voimistelun kärki kokoontuu Espooseen 26.-28.2.2016, kun Suomen Voimisteluliitto emännöi rytmisen voimistelun maailmancup-osakilpailun. Maailmancup kokoaa lajin parhaat yksilövoimistelijat ja joukkueet maailmanlaajuisesti Espoo Metro Areenalle.

Maailmancup toimii lähtöstarttina Rion olympiakarsintoihin ja olympiapaikan lunastamiseen. Kilpailut tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden nähdä maailman huiput kilpailumatolla, ja näyttävä voimistelunäytös huipentaa kilpailuviikonlopun. Illalla estradille nousee kilpailujen mitalisteja sekä laaja kattaus suomalaista voimistelua.

- Todella hienoa että Suomelle myönnettiin tämä kilpailu. Kotiyleisön edessä ehkä jännittää vähän enemmän, mutta uskon että kannustuksesta on apuakin. Haluan onnistua näissä kilpailuissa tosi hyvin ja parantaa siten myös yleiskuvaani tuomareiden silmissä. Näen että kotikisalla on sen kannalta todella iso merkitys, kertoo voimistelija Ekaterina Volkova.

Kilpailun myöntäminen Suomelle viestii osaltaan suomalaisen voimistelun ja tapahtumien järjestämistaitojen arvostuksesta kansainvälisellä kentällä. Suomalaisten voimistelijoiden viimeaikaisen menestyksen odotetaan houkuttelevan paikalle runsaasti katsojia sekä innostavan lajin parissa toimivia seuraihmisiä ja nuorempia voimistelijoita.

- Heinäkuussa Helsingissä järjestetty voimistelun suurtapahtuma Gymnaestrada oli suuri menestys ja toi voimistelun lähelle suomalaisia. On upeaa että saamme näin pian järjestettäväksemme myös maailmancup-kilpailun, joka kokoaa lajin eliitin maailmanlaajuisesti Espooseen, kommentoi Suomen Voimisteluliiton puheenjohtaja Anne Martikainen.

Järjestämisoikeuden saaminen olympiavuodelle on erityisen merkittävää.

- Rion Olympialaisten karsintakilpailut järjestetään hyvin pian Espoon kilpailujen jälkeen huhtikuussa, joten kilpailu kiinnostaa varmasti monia ja houkuttelee mukaan kovatasoisia osallistujia, selventää Suomen Voimisteluliiton rytmisen voimistelun lajipäällikkö Emma Kurki.

Kilpailujen suojelijana toimii opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Median akkreditointi on auki tämän linkin takana, tervetuloa mukaan!

Lisätietoja: Alexandra Mavrakis, kilpailun johtaja, alexandra.mavrakis@gmail.com

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki