Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Kuninkuusravien ranking-järjestelmä uudistuu

Kuninkuusravien ranking-järjestelmä uudistuu

Julkaistu: 04.02.2014 klo 10:04
Julkaisija: Porin Ravit Oy

Kuninkuusravien ranking uudistuu tänä vuonna siten, että hevoset saavat entistä kattavammin pisteitä koko uran, kuluneen kilpailukauden ja edellisen kauden menestyksen mukaan. Lisäksi huomioidaan kuningas- ja kuningatarkandidaattien ennätykset eri kilpailumatkoilta sekä absoluuttiset Suomen ennätykset.

”Rankingin avulla halutaan saada vankemmat näytöt osallistujien kilpailukestävyydestä. Viime vuosina lähtöjä ei ole pystytty ajamaan täysinä viimeistä kilpailumatkaa myöten”, Kuninkuusravien isäntärata Porin toimitusjohtaja Hannu Myöhänen taustoittaa.

Suuntaa antavassa rankingissa on hevosten ennätyksiin ja voittosummiin perustuvia kategorioita, joissa hevoset laitetaan paremmuusjärjestykseen. Kategorioissa jaetaan pisteitä yhdelletoista parhaalle pistein 15-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1. Kilpailuvuoden voittosumman mukaan jaettavat pisteet kerrotaan kolmella. Absoluuttiset Suomen ennätykset noteerataan yhden kategorian ykkössijan eli 15 pisteen arvoisina.

”Kun pisteitä saa kaikkien matkojen vuoden suoritteista, se nostaa monipuoliset ja kestävät hevoset rankingissa ylöspäin. Tiukoissa valintatilanteissa voidaan kuitenkin tarkastella hevosten toisiaan vastaan juoksemia kilpailuita”, Myöhänen selvittää.

Heppa-järjestelmän tietojen pohjalta päivitettävää rankingia pääsee seuraamaan tarkemmin osoitteesta www.kuninkuusravit.fi. Rankingia päivitetään aluksi kahden viikon välein ja maaliskuusta alkaen joka viikko.

Lopullisen valinnan Kuninkuusravien pääkilpailuiden osallistujista tekee kuninkuusravitoimikunta heinäkuussa. Porin Kuninkuusravit juostaan 2.-3. elokuuta.

Ranking 3.2.2014

Oriiden Kupori on tehnyt kaksi huippuesitystä Toto75-lähdöissä nostaen voittosumman ja 1600 metrin autoennätyksen alkuvuoden kärkipaikalle. Erikassonin, Frankon, Bokerin, Rapin Aatoksen ja Virijorin pisteet muodostuvat kokonaan vanhoista meriiteistä. Mitä lähemmäksi Kuninkuusraveja päästään, sitä enemmän rankingissa korostuu kilpailuvuoden kokonaisvaltainen menestys.

Tammojen nousijat tammikuussa olivat B.Turolii ja kauden rahatilaston kärkitamma Pristiina. Suurin osa tammoista ei ole vielä kilpaillut, joten myös tämä lista muokkautuu monta kertaa ennen Kuninkuusraveja.

Toimitusjohtaja Hannu Myöhänen, Porin Ravit Oy

www.kuninkuusravit.fi