Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Kisaladut kunnossa – Salpausselän ladut läpi lumikontrollista

Source Creative Oy

Kisaladut kunnossa – Salpausselän ladut läpi lumikontrollista

Julkaistu: 26.02.2015 klo 14:26
Julkaisija: Source Creative Oy

Tasan viikon kuluttua alkavien Salpausselän kisojen ladut tarkastettiin eilen keskiviikkona. Ratamestari Raiko Pousi raportoi tilanteesta Kansainvälisen Hiihtoliiton (FIS) nimeämälle lumikontrollin yhteyshenkilölle Annmari Viljanmaalle. Kaikki suunnitellut latureitit ovat kunnossa lämpimästä säästä huolimatta, eikä muutoksia ole tulossa.

Latujen lumipatjan paksuus on 35 - jopa 50 senttimetriä, mikä tarkoittaa, että kaikilla reiteillä on riittävästi lunta kilpailujen läpiviemiseen. Stadionin alueella tilanne on myös normaali.

”Pystymme hyvin käyttämään suunniteltuja reittejä. Niin lumen paksuuden kuin leveydenkin kannalta tilanne on hyvä. Vaikka stadionilla onkin hyvin lunta, tuomme mahdollisesti kummulle lisää lunta viimeistään alkuviikosta”, raportoi Pousi.

Sääennuste lupaa 4 - 6 astetta yöpakkasta kisaviikonlopulle. Ennen pakkasjaksoa pieniä haasteita voivat aiheuttaa sillat sekä huoltoalueen kävelyreitit.

”Sillat ovat pehmeitä ja lumipeite on hieman niiltä sulanut. Lunta on kuitenkin vielä riittävästi varastoituna, ja sitä tuodaan lisää silloille”, Pousi jatkoi.

Salpausselän maastoissa ja hiihtoladuilla on yleisesti hyvä lumitilanne. Virallisten verryttelylatujen lisäksi myös muita latuja on mahdollista käyttää lämmittelylatuina.

Lopulliset ilmoittautumiset kisoihin tehty

Ilmoittautuminen Lahden maailmancupeihin päättyi virallisesti eilen keskiviikkona. Ennakkotietojen mukaan Salpausselällä kilpailee maastohiihdossa 23 maan, mäkihypyssä 18 maan ja yhdistetyssä 13 maan urheilijoita.

Suuri osa joukkueista saapuu Lahteen suoraan Falunin MM-kisoista. Mukana ovat tähän mennessä maailmanmestareiksi taistelleista Norjan sprinttisankarit Petter Northug jr. ja Marit Björgen sekä Ingvild Flugstad Östberg/Maiken Caspersen Falla ja Northugin parina hiihtänyt Finn Haagen Krogh.

Ruotsin Charlotte Kalla löytyy joukkueen listalta kuten myös Saksan yhdistetyn kultaa napanneet urheilijat Johannes Rydzek joukkuetovereinaan Eric Frenzell ja Fabian Riessle

Ruotsin Johan Olssonin ja Norjan normaalimäen mestarin Rune Veltan sekä loppukisojen tulevien maailmanmestareiden osalta kisajärjestäjät odottavat vielä lopullisia vahvistuksia.

Tapahtumapäällikkö Jesse Kiuru, 050 585 7441, jesse.kiuru@lahtiskigames.com

Twitter & InstagraM @LahtiSkiGames #lahtiskigames