Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Kilpa-aerobicin EM-kisoissa historian paras tulos

Suomen Voimisteluliitto

Kilpa-aerobicin EM-kisoissa historian paras tulos

Julkaistu: 08.11.2015 klo 22:22
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Portugalissa, Elvasissa kilpailtiin sunnuntai-iltana aikuisten sarjojen EM-finaalit. Suomella oli finaalipaikat sekä ryhmässä että Aerodancessa.

Ryhmä venyi loppukilpailussa muuten parempaan suoritukseen kuin alkukilpailussa, mutta loppunostoon tuli iso virhe. Pisteet olivat 19,050 ja ne riittivät 7. sijaan. Brittien ryhmä jäi suomalaisten taakse, vaikka olivat alkukilpailussa edellä. Azerbaidzan taas nousi hiukan yllättäenkin Suomen ohi.

− Ohjelma meni pääosin hyvin. Ainoastaan loppunostossa oli hutera alastulo. Ohjelmamme on voimakas ja dramaattinen ja eläydyimme siihen vahvasti, kommentoi ryhmässä kilpaillut Riina Lehtonen.

Aerodancessa suomalaiset nousivat sijan verran alkukilpailusta ja olivat viidensiä pistein 18,100.

− Olemme todella tyytyväisiä danceen. Ohjelmaa on ihana tehdä ja esiintyminen oli tänään ihan huippua kannustavan yleisön edessä. Paransimme suoritusta karsinnoista. Olen ryhmänkin suorituksesta iloinen. Jaksoimme hyvin tehdä, vaikka oli rankka kisa jo takana. Yksilöt olivat tehneet lauantaina jo kolme ohjelmaa ja tänään oli kaksi. Tsemppasimme kaikki erinomaisesti, kertoi molemmissa päivän finaaliohjelmissa kilpaillut Tanja Martikainen.

− Suomen naiset saavuttivat kaksi finaalipaikkaa ja niissä (FIG:n alaisen aerobicin) kautta aikojen parhaat sijat 5. ja 7. Myös yksilöissä tuli parhaat sijoitukset koskaan ja molemmat yksilöt sijoittuivat 16 parhaan joukkoon. Kilpailijoita oli ennätysmäärä, joten tulosta voidaan pitää erittäin hyvänä, valmentaja Tiina Koljander summasi.

Suomen erinomaista tulosta täydensi 15-vuotiaan Fanny Sampan upea menestys nuorten puolella. Samppa sijoittui yksilöfinaaleissa neljänneksi.

Voimisteluliiton tiedote juniorikilpailusta

Tulokset
Kilpa-aerobicin EM-kilpailut, finaalit

Ryhmät

1. Italia 20,988
2. Unkari 20,966
3. Romania 20,816

7. Suomi 19,055 (Riina Lehtonen, Tanja Martikainen, Erika Rautiainen, Laura Vihervä ja Suvi Åhlgren)

Aerodance

1. Venäjä 19,200
2. Romania 18,750
3. Unkari 18,700

5. Suomi 18,100 (Mila Koljander, Jasmin Koskinen, Tanja Martikainen, Noora Mäkelälammi, Sanni Mäntykivi, Erika Rautiainen, Laura Vihervä ja Suvi Åhlgren)

Kaikki tulokset http://liveresults.sytes.net/eurobics2015/senior

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki