Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Jarkko Nieminen on vuoden 2015 karikatyyppi

Jarkko Nieminen on vuoden 2015 karikatyyppi

Julkaistu: 02.02.2016 klo 17:00
Julkaisija: Grafia ry

Suomen karikatyristit ja pilapiirtäjät Skarpit ovat valinneet Vuoden karikatyypiksi tennistähti Jarkko Niemisen. Vuosinäyttely ”Skarppia vatulointia” esittelee ajankohtaisia karikatyyri- ja pilapiirroksia Päivälehden museossa 3.2.–13.3.2016.

Skarpit perustelee Jarkko Niemisen valintaa Vuoden karikatyypiksi 2015 mm. seuraavasti: ”Nieminen on kansainvälisesti tunnettu ja menestynyt urheilija sekä positiivinen hahmo. Jarkko Nieminen päätti näyttävästi pitkän tennisuransa vuoden 2015 lopulla. Hänen persoonalliset kasvonpiirteensä ovat karikatyyripiirtäjän unelma.” Skarpit piirtävät oman näkemyksensä Niemisestä vuosinäyttelyyn.

Skarpit on Grafian alainen karikatyristien ja pilapiirtäjien kilta. Vuoden karikatyyppi -nimitys on kunnianosoitus, joka myönnetään suomalaiselle julkisuuden henkilölle, joka on hahmona positiivinen ja kasvoiltaan mielenkiintoinen piirrettävä. Nyt seitsemättä kertaa järjestettävässä vuosinäyttelyssä on esillä killan jäsenten omia näkemyksiä Vuoden karikatyypistä. Hän voi valita näyttelystä omakseen mieleisensä karikatyyrin.

Aiemmat Vuoden karikatyypit ovat olleet Sofi Oksanen, Jutta Urpilainen, Timo Soini, Jörn Donner ja Ismo Leikola.

Skarppia vatulointia -näyttely Päivälehden museossa

Skarpit järjestää vuosinäyttelynsä uusitussa Päivälehden Museossa, Helsingissä 3.2.–13.3.2016. Esillä on töitä kuudeltatoista eri taiteilijalta kuluneen vuoden merkittävistä henkilöistä ja tapahtumista. Mukana on pilapiirroksia poliittisesta vatuloinnista aina hauskoihin karikatyyreihin ajankohtaisista julkisuuden henkilöistä.

Vuoden karikatyyppi 2015 julkistetaan lehdistötilaisuudessa Päivälehden museossa 2.2.2016 klo 17. Näyttelyn avajaiset 2.2.2016 kello 18–20. Tervetuloa! Taiteilijoita tavattavissa kummassakin tilaisuudessa.

Päivälehden museo, Ludviginkatu 2-4, Helsinki

Avoinna ti–la klo 11–17, vapaa pääsy

Lisätiedot:

Juha Kalliolahti, 044-401195, juhaskoo@hotmail.com

Miki Wallenius, 0400-800650

Kuvapankki karikatyyppikuviin:

grafia.kuvat.fi/kuvat/Skarpit/Vuoden+karikatyyppi+2015/

salasana: skarppi15

Kuvapankki näyttelyn töihin:

grafia.kuvat.fi/kuvat/Skarpit/Skarppia+vatulointia/?pw=grafiamedia2015

Suomen karikatyristien ja pilapiirtäjien kilta SKARPIT perustettiin vuonna 2009 Grafia ry:n alaisuuteen. Killan päätehtävä on edistää jäsentensä välistä yhteistoimintaa ja parantaa alan toimintaedellytyksiä, tunnettuutta ja arvostusta. Kilta järjestää myös kilpailuja ja koulutusta.