Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Huikea viikonloppu tulossa, osa sarjoista starttaa – Osaan kukitetaan Suomen mestarit

Moottoriurheilu.tv

Julkaistu: 22.07.2016 klo 16:28
Julkaisija: Moottoriurheilu.tv

Hyvä median edustaja,

Tämä on AKK-Motorsport ry:n sekä Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen koonti viikonlopun moottoriurheilutapahtumista. Kaikki Moottoriurheilu.tv:n artikkelit ovat vapaasti käytettävissänne heti niiden julkistamisen jälkeen. Päivitämme sivua jatkuvasti emmekä näin ollen erikseen ilmoita uusista artikkeleista median edustajille.

*****************************************************************************************************

Tulevana viikonloppuna luvassa on kovia SM-taistoja ympäri Suomen. Pienoisautoilussa päästään kukittamaan jo sähkötouringluokkien Suomen mestarit, samalla kun Watercrossin Suomen Cup -sarja vasta pärähtää käyntiin. Endurossa, rata-autoissa, kartingissa ja monissa muissa lajeissa luvassa on kovia taistoja SM-mittelöiden käydessä kuumimmillaan.

Eero Remes Kuva: ABC-Communication

MAAILMANMESTARUUTTA PUOLUSTAVA REMES HAASTAA SUOMEN ENDUROKÄRJEN

Enduron E1-luokassa vahvasti toisessa maailmanmestaruustittelissä kiinni oleva Eero Remes pyörähtää ennen syyskuussa ajettavaa kauden MM-finaalia pitämässä kisakuntoa yllä kotimaan kamaralla. Mies osallistuu tulevana viikonloppuna Seinäjoella ajettavaan kauden viidenteen enduron SM-osakilpailuun, josta on tulossa pitkään aikaan Suomessa nähty kovatasoisin endurokilpailu, kun kaikki lajin huiput ovat mukana.

Vastaansa A1-luokkaan ilmoittautunut Remes saa muun muassa enduron MM-junioriluokassa kisaavan Henric Stigellin ja enduro MM-youth-luokassa kiertävän Antti Hännisen. A2-luokassa ennakkosuosikkeina ovat luokan kärjessä olevat Eemil Pohjola, Antti Hellsten ja Toni Eriksson. A3-luokassa puolestaan tullaan varmasti näkemään tiukkaa taistoa SM-kärjen Marko Tarkkalan, Aleksi Jukolan ja Henri Himmasen kesken.

Lue lisää Remeksen mietteistä: Moottoriurheilu.tv/maailmanmestaruutta-puolustava-remes-haastaa-suomen-endurokarjen

Kauden viidenteen SM-kilpailuun on ilmoittautunut yhteensä 148 kuljettajaa 11 eri luokkaan SM: A1, A2, A3, B1, B2, B3, Kans: C1, C2, C3, V40, V50.

Lisätietoa: https://www.facebook.com/Kurjenkierros-Enduro-1604761516509298/?fref=ts
Lähtöluettelo: http://fin-enduro.com/epmmk/ilmolist.php?kilpaid=733

LA 23.07. Enduro SM, Kurjenkierros Enduro, Etelä-Pohjanmaan MMK
Osoite: Keski-Nurmon koulu, Jöllöntie 29, 60640 Isokoski
Kurjennevan motocrossrata Kuortaneentie 1810, Nurmo, Seinäjoki

V8 Thundercars -luokan autossa on 450 hevosvoimaa. Kuva: Santtu Miinalainen

RATA-SM-SARJAN ALASTARON OSAKILPAILUSSA LUVASSA KOVIA TAISTOJA

Tulevana viikonloppuna yli 80 ratakuljettajaa mittaa paremmuuttaan Alastaron moottoriradalla. Rata-ajon SM-sarjan neljännen osakilpailun kilpailulähdöt starttaavat lauantaina klo 14.00. Kilpailulähdöt korkkaa V8 Thundercars -luokka aamupäivällä ajettujen aika-ajojen perusteella. Muina kilpailuluokkina nähdään V1600-, Legends-, Gran Turismo- ja Formula Ford -luokat. Lisäluokkana mukana on Locost, jossa autot perustuvat Lotus Seven -auton ulkonäköön, mutta ovat itse rakennettuja.

V8 Thundercars -luokassa Jari Nurminen johtaa tällä hetkellä kokonaispisteissä, V1600 -luokassa Tuomas Pöntinen on dominoinut muita kilpailijoita Minillään. Formula Ford -luokassa Elias Niskanen on johdossa reilulla kymmenellä pisteellä. Legendsien Trophy-sarjassa johtoa pitää Henri Tuomaala.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/alastarolla-luvassa-tiukkaa-vaantoa-mestaruuspisteista/

LA-SU 23.-24.07. RATA-SM Alastaro
Jarno Saarisentie, 32560 Virttaa
Aika-ajot la klo 10.30 ja kilpailulähdöt klo 14.00. Sunnuntaina warm-up klo 9.00 ja kilpailulähdöt klo 11.00.

Kuva: Outi Talikka

KARTINGIN PISTETAISTOT KIIHTYVÄT KAUDEN LOPPUSUORALLA

Kartingin SJM-sarjan kauden toiseksi viimeinen osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Kotkassa. Viisi osakilpailua kattava juniorisarja alkaa siis kääntyä jo loppusuoralle. Kotkassa viivalle asettuvat sekä Raket- että Cadet-luokan kisaajat. Raket-luokassa nähtiin viime viikonloppuna Vihdissä ajetussa osakilpailussa tiukkaa vääntöä, kun kuuden auton nippu kisasi koko koitoksen läpi aivan kiinni toisissaan. Lopulta taiston voitti myös Kotkan kisaan ennakkosuosikkina starttaava, sarjaa johtava Elias Seppänen. Nuorukainen sai kuitenkin Vihdin kisassa aikasakon, mikä tiputti hänet viidenneksi, joten hänen uskotaankin saapuvan viikonlopun koitokseen taisteluhenkeä uhkuen.

Kilpailun livetulosseuranta täältä.

22.07.-24.07. SM Karting, Raket SJM Kotka
Moottoriurheilukeskus, Lentokentäntie 269, 48720 Kotka

SummerNatsA3_2016

DRAG RACING -AUTOT JA -PYÖRÄT TAISTELEMAAN SM-PISTEISTÄ KALAJOELLE

FHRA Drag Racing karavaani kaartaa viikonlopuksi kohti pohjoisempaa Suomea ja rantautuu Kalajoen upeisiin luonnonkauniisiin maisemiin. Autojen ja moottoripyörien Drag Race -kauden neljäs osakilpailu ajetaan Kalajoen lentokentällä, jossa kuljettajat jatkavat kovaa taistelua kauden 2016 pisteistä. Kalajoella on ajettu FHRA:n Summer Nationals kilpailuja yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2000. Blåkläder Summer Nationals ajetaan 1/8-mile kisana.

Autojen SM-pistetilanne: Fhra.fi/SM-Pisteet-cars.pdf
Pyörien SM-pistetilanne: Fhra.fi/SM-Pisteet-bikes.pdf

Kilpailun aikataulu:

Lauantai 10.00-18.00 – Lajitteluajot
Sunnuntai 11.00-17.00 – Pudotusajot

Liput: 20 €/päivä, 30 €/kokoaikalippu, alle 12-vuotiaat ilmaiseksi aikuisen seurassa. Lippujen ennakkomyynnin hoitaa Tiketti.

LA-SU 23.-24.07. Drag Racing FHRA Summer Nationals SM4 Kalajoki 1/8-mile, Kalajoen lentokenttä
Osoite: Kalajoki Event Park, 85100 Kalajoki

Trial evo 3

TRIALIN SM-SARJA YLITTÄÄ PUOLIVÄLIN SALOSSA

Kauden viides trialin SM-osakilpailu ajetaan viikonloppuna Salossa. Sarjan Eliittiluokkaa johtaa myös EM- ja MM-sarjaa kiertävä Timo Myöhänen, joka on vienyt neljästä koitoksesta kolme nimiinsä. Tiukasti takana kolkuttelee kuitenkin trial-konkari Jussi Haapanen, joka on vain 10 pisteen päässä Myöhäsestä.

A-luokkaa hallinnut Jämsän Mikko Mäkelän odotetaan jatkavan voittokulkuaan, kun taas B-luokassa edellisen osakilpailun vienyt Antti Sirkiä tulee varmasti haastamaan jälleen ensimmäiset kaksi kilpailua voittaneen Ilkka Oittisen. Luokassa 40+ kärkikamppailu on ollut kiivasta Ari Kyöstilän, Jan Grönholmin, Marko Itäkunnaksen ja Jörgen Nylundin välillä. Supercup-luokassa puolestaan Salossa odotetaan podiumille nousevan Mikko von Plato, Max Angelma ja Tessa Kallio.

Salon moottorikerho tarjoaa sekä kilpailijoille että katsojille ilmaista makkarakeittoa tapahtumassa.

Luokat
SM: Eliitti
Suomen Cup: A, B, 40+, SuperCup

LA 23.07. Trial SM 5/7, Salon MK
Kavilannummen motocrossradan maasto. Salosta 7 km Tammisaaren suuntaan tietä 52.

watercrossHetta mainos

WATERCROSSIN SUOMEN CUP -KAUSI KORKATAAN ENONTEKIÖLLÄ

Watercross, eli moottorikelkoilla veden päällä ajettava laji rantautui Suomeen Yhdysvalloista 1980-luvulla. Viime vuosikymmenen aikana yleistynyt laji on kerännyt mukaansa hienosti niin kilpailijoita kuin yleisöäkin.Tänä vuonna Suomen watercrosskisakausi startattiin Kittilästä kaksi viikkoa sitten kansallisella kilpailulla. Nyt tulevana viikonloppuna Enontekiöltä käynnistetään neljä osakilpailua kattava Suomen Cup -sarja. Kilpailijoiden taso on nykyään niin kova ja tasainen, että Enontekiölle odotetaan erittäin kovaa kilpailua.

Suomen Cupin luokkaan osallistuu yhteensä 26 kuljettajaa, mikä on kautta aikain eniten Enontekiön kahdeksanvuotisen kilpailuhistorian aikana. Erikoisuutena Hetan Watercross -kisoissa on jo mutamana vuotena ollut suurehko hyppyri, josta kilpailun aikana osa kuskeista hyppää jopa 30 metrin pituisia huimia hyppyjä. Katsojille riittää jännitettävää myös sen suhteen, montako kelkkaa järveen lopulta uppoaa.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/watercrossin-suomen-cup-kausi-starttaa

Luokat
Watercross: Open (Suomen Cup)
Watercross: Harraste (Kansallinen)
Kiihdytys: Unlimited (Kansallinen)
Kiihdytys: alle 800 (Kansallinen)
Kiihdytys: alle 600 (Kansallinen)

PE-LA 22.-23.07. Watercross Suomen Cup, Kansallinen, Open, Harraste Enontekiön MK (Hetta)
Osoite: EtMK:n moottorikelkka- ja watercrossrata, Kantatie 94, Hetantie 877, 99400 Enontekiö

TSS-10 a finaali[4]

Kukitetaanko Eetu Laaksonen TSS-10-luokan Suomen mestariksi kauden päätöksessä Laukaassa?

LAUKAASSA TOURING FTT PIENOISAUTOILUKAUDEN FINAALI

Laukaassa juhlitaan lauantaina syntymäpäiviä, kun vuorossa on jo viidestoista pienoisautoilun Laukaa Touring FTT -kilpailu. Samalla tapahtuma on pienoisautojen sähkötouringluokkien mestaruussarja FinTrack Tourin kauden finaali.

SM-pisteistä kauden päätöksessä mitellään luokissa TSM-10 ja TSS-10. TSS-10-luokkaa koko kauden hallinnut ja maksimipistein (500) johtoasemaa pitävä Eetu Laaksonen lähtee myös Laukaan kisaan ennakkosuosikkina. Toisena pisteissä on tällä hetkellä Joonis Oksanen (428 pistettä) ja kolmantena Jona Oksanen (371 pistettä), mutta podiumsijojen takana on monta kuljettajaa kärkkymässä pienillä piste-eroilla, joten mitään ei ole vielä ratkottu ennen finaalia. TSM-10 luokassa kolmen kärjestä löytyvät puolestaan Karri Salmela (452 pistettä), Joni Minkkinen (359 pistettä) ja Miko Teponoja (354 pistettä).

Alkuerät alkavat klo 10.10 ja finaalierät klo 15:20. SM-menestyjät palkitaan klo 18:25 alkavalla palkintojenjaolla.

Pistetilanne: rc10.fi/index.php?topic=95038.0

La 23.07. Pienoisautoilu SM, Rantapuisto RC-rata, Laukaa Touring FTT VI
Laukaan rantapuisto RC-rata, Satamatie 3, 41340 Laukaa

MM-KILPAILUT

Valtteri Bottas Kuva: Glenn Dunbar/Williams F1

F-YKKÖSISSÄ TIUKKAA PISTEVÄÄNTÖÄ KAUDEN OLLESSA PUOLIVÄLISSÄ

Unkari isännöi viikonloppuna Formula Ykkösten kauden yhdettätoista MM-osakilpailua.

Kamppailu vuoden 2016 F1-maailmanmestaruudesta on erittäin tiukka kun kausi ylittää Unkarissa puolivälin. Mercedeksen Nico Rosberg johtaa MM-sarjaa enää yhdellä pisteellä ennen tallitoveriaan Lewis Hamiltonia, jolla kasassa on 167 pistettä. Niinikään pronssipaikasta on tiukkaa vääntöä, sillä nyt kolmatta sijaa 106 pisteellä pitävällä Ferrarin Kimi Räikkösellä on vain kuusi pistettä tallitoveri Sebastian Vetteliä enemmän. Williamsin Valtteri Bottas on sijalla seitsemän 54 pisteellä.

Lauantai
Aika-ajot klo 15 MTV Max (Suomen aikaa)
Sunnuntai
Kilpailu klo 15 MTV Max

Max Nagl on tällä hetkellä neljäntenä kovatasoisessa MXGP-luokassa. Kuva: Ice1Racing

MOTOCROSSIN MM-SARJA JATKUU TSEKEISSÄ

Motocrossin MM-sarjassa vuorossa on kauden kolmastoista osakilpailu, joka ajetaan Tšekkien Loketissa. Kimi Räikkösen omistaman ja Antti Pyrhösen pyörittämä tiimi on menestynyt hienosti alkukauden. Nyt tavoitteena on saada saksalaisässä Max Nagl top-kolmoseen MM-pisteissä.

Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing Team, eli Ice1Racing-tiimin saksalaiskuljettaja Max Nagl on noussut useampaan kertaan podiumille ja on nyt tällä hetkellä MM-pisteissä neljäntenä. Tiimin ranskalaiskuljettaja Christophe Charlier on kolmantenatoista.

Suomen Valtteri Malin on tällä hetkellä MXGP-luokan sijalla 49 MM-pisteissä.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/mm-sarjan-tiimipaallikko-pyrhonen-kilpailu-on-pirun-kovaa

24.07. Motocross MM/EM MXGP, MX2, EMX300, EMX85, EMX65, Tsekki, Loket
Lisätietoa, pisteet ja liveseuranta: www.mxgp.com

KANSALLISET KILPAILUT

23.07. Rallisprint Eckerölinjen Sprint, Ytterbyvägen 115, 22150 Jomala
23.07. Rallisprint Lapinlahti-Sprint, Monitoimitalon ympäristö, Lapinlahti
23.-24.07. Jokamiesluokka, Kardaanikunkku 31, Tampere Kaanaa’
24.07. RADALLE.com FDO DRIFTING FESTIVAL Motopark Raceway, Virtasalmi, Pieksämäki
24.07. Karting, Savo cup FK-rata, Harjoituskilpailu, Lapinlahti
25.07. Ralli, Seurakilpailu, Korpilahti

Lue myös:

www.moottoriurheilu.tv kokoaa suomalaisen moottoriurheilun yhdelle alustalle.
www.facebook.com/moottoriurheilutv
Twitter.com/mutvsuomi #moottoriurheilutv

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: Nita Korhonen +358 400 542 271, Anette Latva-Piikkilä +358 40 772 4124 tai media@moottoriurheilu.tv.

Moottoriurheilu Media Oy on AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen yritys, jonka tiedotusportaalina toimii www.moottoriurheilu.tv. Taustatoimittajina toimivat Nita Korhonen ja Anette Latva-Piikkilä.