Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Helsinki Roosters ja Turku Trojans ratkaisevat amerikkalaisen jalkapallon naisten Suomen mestaruuden

Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto

Julkaistu: 10.08.2016 klo 12:00
Julkaisija: Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto

Amerikkalaisen jalkapallon naisten Suomen mestaruus ratkeaa lauantai-iltana Helsingissä Käpylän Velodromilla, kun Naisten Vaahteraliigan loppuottelussa pelaavat Helsinki Roosters sekä Anders Trojans Turku. Kauden kaikki ottelunsa voittanut Roosters kaatoi välierässä Seinäjoki Crocodilesin, ja toiseksi runkosarjassa sijoittunut Trojans voitti pietarilaisen Valkyriesin.

Ottelussa kohtaavat Naisten Vaahteraliigan tehokkain hyökkäys ja kestävin puolustus. Trojans teki yhdysvaltalaisen keskushyökkääjä Lea Kaszasin johdolla ylivoimaisesti eniten pisteitä. Pelinrakentaja Jonna Hakkarainen puolestaan johti turkulaisten heittopeliä, joka myös oli tilastojen valossa runkosarjan paras. Roostersin puolustus puolestaan päästi runkosarjassa vähiten pisteitä ja antoi vastustajille vähiten edettyjä jaardeja niin juoksuissa kuin heitoissakin.

– Heidän juoksupuolustuksensa Tea Törmäsen johdolla on ollut ehdottomasti liigan kovin, ja sen murtaminen on meidän suurin haasteemme, kertoo Trojansin päävalmentaja Miko Ylikoski.

Helsinkiläisten hyökkäyksessä suurin huomio kiinnittyy Euroopan parhaimpana pidettyyn keskushyökkääjä Jenni Lindéniin, joka vahvan hyökkäyksen linjan avustuksella teki runkosarjassa Kaszasin jälkeen toiseksi eniten pisteitä. Pelinrakentaja Sanna Järvisellä on heittokohteenaan useampia maajoukkuelaitahyökkääjiä, joista Janna-Jemina Seiles, Janina Virtanen sekä kaksi kertaa MM-kisojen tähdistöön valittu Sari Kuosmanen olivat runkosarjassa suurimmassa roolissa.

– Finaali tulee olemaan vauhdikas ja pelissä tullaan näkemään hienoja suorituksia molemmin puolin. Voitto Suomen mestaruudesta lauantai-iltana ratkaistaan koko joukkueen yhteistyöllä, Roostersin päävalmentaja Jarmo Lahti toteaa.

Roosters on voittanut Suomen mestaruuden vuonna 2011. Trojans on finaalissa ensimmäistä kertaa. Hallitseva mestar Helsinki GS Demons sijoittui kuluvalla kaudella viidenneksi. Suomi on amerikkalaisen jalkapallon naisten hallitseva Euroopan mestari ja kaksinkertainen MM-pronssimitalisti. Naisten Vaahteraliigan finaalia pidetäänkin yleisesti Euroopan kovatasoisimpana otteluna vuonna 2016.

Naisten Vaahteraliiga, SM-finaali:

LA 13.08.2016 | 18:00 | Velodromi, Helsinki

Helsinki Roosters – Anders Trojans Turku

Ottelu televisioidaan suorana lähetyksenä Nelonen Pro -kanavalla sekä Ruutu+ -palvelussa ennakkotunnelmineen kello 17.30 alkaen.

Jarmo Lahti | Päävalmentaja, Roosters

Miko Ylikoski, | Päävalmentaja, Roosters

Kuvat:

Naisten Vaahteraliigan logo

Ottelukuva heinäkuun alun ottelusta Trojans–Roosters. Roosters voitti ottelun lukemin 20–30. Palloa kantaa Trojansin Lea Kaszas. Kuva: Eki Tanskanen

Suomen Amerikkalaisen Jalkapallon Liitto ry on perustettu vuonna 1979. Sen päätehtävänä on järjestää ja hallinnoida amerikkalaisen jalkapallon ja lippupallon kilpailu- ja harrastustoimintaa Suomessa. http://www.sajl.fi