Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Heikkinen taisteli yhdeksänneksi Falunin yhteislähdössä

Maastohiihto

Heikkinen taisteli yhdeksänneksi Falunin yhteislähdössä

Julkaistu: 14.02.2016 klo 17:52
Julkaisija: Maastohiihto

Matti Heikkinen taisteli loppuun saakka Falunin 15 kilometrin yhteislähdön voitosta. Loppuratkaisussa lyönti ei ollut tarpeeksi kova ja sijoitus oli yhdeksäs. Marginaali voittajaan Venäjän Sergey Ustiugoviin oli 2,3 sekuntia.

Yhteislähdöt eivät ole Heikkisen suosikkihiihtomuotoja.

”Viisi vuotta sitten hiihdettiin viimeksi ja toivottavasti hiihdetään seuraavan kerran viiden vuoden päästä. Oma hiihtäminen häviää tuossa ja siitä syystä tein oman ratkaisun ennen viimeistä kierrosta, jotta pystyi hiihtämään stressittömämmin”, sanoi Heikkinen ja viittasi vajaan 10 kilometrin kohdalla ratkaisuun siirtyä pääjoukon kärkeen.

Omaan hiihtoon Heikkinen kaipasi vielä viimeistä iskua.

”Kaikki meni käsikirjoituksen mukaan. Sundbyn isku tuli tilauksesta, mutta viimeinen napsu puuttuu vielä omasta hiihdosta. Pitäisi pystyä lyömään silloin, kun annetaan mahdollisuus”, jatkoi Heikkinen.

Falunin viikonloppuun Heikkinen oli tyytyväinen. Kaksi yhdeksättä sijaa tiukassa kisarytmissä on hyvä tulos.

”Kova kilpailurytmi ja viisikymppinen tuntuvat vielä kropassa. Seuraavat päivät ovat kurinalaista urheilijan arkea ja palautumista kohti Lahtea.”

Muut suomalaiset taistelivat massahiihdon haasteita vastaan. Lari Lehtonen putosi niukasti pisteiltä ja oli 33:s, Iivo Niskanen oli 46:s, Ristomatti Hakola 54:s ja Perttu Hyvärinen 56:s.

”Vilkku päällä sai hiihtää tänään. Ahasta oli, välillä olis voinut hihtää kovempaakin. Siihen nähen ihan hyvä päivä oli tänään. Suksi oli liukas ja hyvillä mielin voi lähteä kohti MM-etkoja Salppurille”, kommentoi Lehtonen.

”Ei erikoista, peruspäivä. Hyvää ystävänpäivää. Se oli ystävällistä hiihtoa ja tilaa annettiin kaverille hiihtää”, summasi ystävänpäivän kunniaksi Niskanen.

Kilpailun voittoon hiihti Venäjän Sergey Ustiugov ennen Italian Francesco de Fabiania ja Norjan Martin Johnsrud Sundbytä.

Tulokset, miesten 15 km vapaa, yhteislähtö

Urheilijoiden kommentit

Matti Heikkinen

Lari Lehtonen / Iivo Niskanen