Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Folksam Skadeförsäkring Ab och Finlands Olympiska kommitté inleder samarbete – målet att befrämja tryggt idrottande

Folksam

Pressmeddelande.
Publicerad: 18.09.2015 kl. 10:30
Utgivare: Folksam

Det är endast ett år kvar till de olympiska spelen i Rio de Janeiro år 2016 och en av Olympiska kommitténs centrala tyngdpunkter är att idrottarna tryggt skall kunna förbereda sig inför de kommande olympiska spelen. Konkreta åtgärder som Olympiska Kommittén vidtar är att utveckla hälsovården för idrottare, egenläkarsystemet samt idrottarnas försäkringsmodell. För att uppnå detta mål har Olympiska kommittén inlett samarbete med Folksam Skadeförsäkring Ab.

-Vi är väldigt stolta över vårt påbörjade samarbete, vilket innebär att Folksam nu försäkrar samtliga finska olympiska idrottare. Vi vill stöda våra kunders välmående och trygghet, och därför är det naturligt för oss delta i utvecklingen av finländsk toppidrott tillsammans med Finlands Olympiska Kommitté, säger Patrick Holm, Chef för Distribution och Marknadsföring på Folksam Skadeförsäkring.

Partnerskapet med Olympiska kommittén är naturligt för oss, eftersom vårt moderbolag redan under en längre tid satsat på idrottsförsäkringar. I händelse av eventuella skador måste rehabiliterings- och försäkringsprocessen vara effektiv och högklassig, så att idrottaren kan fortsätta sin träning så fort som möjligt, konstaterar Patrick Holm.

-Som bäst har sommaridrottarna en otrolig resa framför sig till Rio medan vinteridrottarna i sin tur redan riktar blicken mot Peyongchang (Sydkorea, 2018). På denna resa ger varje dag som man hålls frisk en möjlighet till att utvecklas. För att uppnå topp prestationen måste man konstant pröva sina gränser. Vår uppgift är att på bästa möjliga sätt finnas som stöd under denna resa. För att lyckas bidra med detta stöd behöver vi de bästa samarbetspartners, säger Mika Kojonkoski, chef för enheten för toppidrott på Finlands Olympiska kommitté. Mika Kojonkoski är väldigt glad över samarbetet med Folksam.

Finlands Paralympiska kommitté har samarbetat med Folksam sedan 2013. Trygg idrott är för hela idrottsrörelsen och alla idrottare ett viktigt tema. Det är förträffligt att saken för publicitet även genom samarbetet mellan Folksam, Olympiska kommittén och Paralympiska kommittén, konstaterar Paralympiska kommitténs generalsekreterare Tiina Kivisaari.

OS-idrottaren, simmaren Emilia Pikkarainen fungerar som samarbetets fadderidrottare och kommer att dela med sig sina erfarenheter från en idrottares vardag och tryggt idrottande. Hur samarbetet framskrider kan följas på Folksams och Olympiska kommitténs kanaler:

www.folksam.fi

www.sport.fi

Mer information:

Finlands Olympiska Kommitté, Ville Köngäs, 040 661 0769

Folksam Skadeförsäkring Ab, Patrick Holm, 050 5952743

Folksam Skadeförsäkring Ab är en del av svenska Folksam Sak koncernen. Vi erbjuder ett heltäckande försäkringsskydd, både frivilliga och lagstadgade skadeförsäkringar åt privat- och företagskunder samt lantbruk. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. www.folksam.fi