Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Ensimmäistä kertaa Suomessa: Talvitriathlon 14.2.2015

Suomen Triathlonliitto ry

Ensimmäistä kertaa Suomessa: Talvitriathlon 14.2.2015

Julkaistu: 26.01.2015 klo 14:15
Julkaisija: Suomen Triathlonliitto ry

Ystävänpäivänä tehdään suomalaista urheiluhistoriaa: Lahdessa järjestetään ensimmäinen talvitriathlon-tapahtuma, jossa lajeina ovat 5 km lumikenkäily, 12 km luistelu ja 8 km hiihto. Ensimmäinen lajin arvokilpailu Euroopassa kokoaa joukon uskaliaita pioneereja perinteiseen urheilukaupunkiin. Kilpailu on avoinna sekä kuntoilijoille että urheilijoille ja tarjolla on neljä sarjaa: yleinen SM, ikäsarja SM, kuntoilijat ja kuntoviestit. Ilmoittautuminen on avoinna 8.2.2015 saakka.

Ensi-esittelyn jälkeen tavoitteet korkealla

Tapahtuma tulee kaupunkilaisten luo sillä lähtö, vaihtoalue ja kilpailukeskus ovat Vesijärven rannalla Matkustajasatamassa. Lumikenkäily suoritetaan Pikku-vesijärven puistossa ja Lanu-puistossa, luistelu Vesijärven jäällä matkustajasataman edustalla ja MM-tason laduille siirrytään Urheilu- ja messukeskuksen takaiselta puomilta, josta hiihdetään joko vapaalla tai perinteisellä hiihtotavalla Tapanilan majan kautta hiihtostadionille.

”Vuonna 2015 tuomme uuden, hauskan ja nopeatempoisen kestävyyslajin Eurooppaan Suomen kautta. Ystävänpäivän talvitapahtumassa innokkaat pioneerit ottavat mittaa toisistaan lahtelaisen urheiluyleisön ja median edessä. Tapahtuma on rakennettu yhteistyössä Lahden kaupungin, Lahden alueen urheiluseurojen, kanadalaisen ensikisan järjestäjän ja kansainvälisen lajiliiton ITU:n kanssa. Tähtäämme lajin vakiinnuttamiseen ja EM- tai MM-kisojen järjestämiseen Lahdessa 2016. Kuka tahansa voi jättää lumikengänjälkensä urheiluhistoriaan Lahdessa”, kilpailunjohtaja Toni Niiranen toteaa.

Uudet lajit haastavat kokeilemaan

Lajien kilpailumatkat on valittu niin, että huiput suoriutuvat reitistä reilussa tunnissa, hyväkuntoiset kuntoilijat 75 minuutista ylöspäin. Siten vaihtoaitiossa tapahtuu noin 20 minuutin välein. Harva on kaikkien kolmen lajin mestari, joten kärkipaikat vaihtunevat useasti kilpailun edetessä. Voimien jakaminen ja lajitekniikoiden taloudellinen, mutta tehokas hallinta saattavat ratkaista kisan ja eliittisarjan 6.000 euron palkintopotin ottajat. Kuntoilijat ja kokeilijat voivat suorittaa reitin joko yksin tai kolmen ryhmänä, jossa kukin suorittaa oman lajinsa viestiosuuden.

Suomen Kaukalopallo­ ja Ringetteliiton oheistapahtumassa Lahden Kisapuistossa on lajien näytöspelit ja kokeilutapahtumat. Omat luistimet ja ystävät mukaan! Lajivälineet saa lainaksi tapahtumasta. Tarkemmin: www.skrl.fi/fi/Etusivu.html

Ilmoittautuminen talvitriathloniin on avoinna 8.2. saakka.

Toni Niiranen
toni@triathlonevents.fi

Lopussa liitteenä olevia kuvia voi vapaasti käyttää tapahtuman uutisoinnissa. Kuvat Quebecin 2014 kisoista. Kuvaaja: Toni Niiranen

Lajin virallinen nimi on S3-talvitriathlon (Snowshoe-Skate-Ski).

Kilpailupaikka: Lahti, Pikku-vesijärven puisto ja Lahden hiihtostadion. Kokoontuminen ja kilpailuinfot Matkustajasatamassa, Ravintolalaiva Vellamon edustalla 45min ennen startteja.

• Klo 10:00-12:00, Miehet, ikäluokat ja kunto
  • Klo 10:40-12:40, Naiset, ikäluokat ja kunto
  • Klo 12:10-13:40, Miehet, eliitti
  • Klo 12:30-14:00, Naiset, eliitti

Palkintorahat: Eliitti, M/N: 1: 1.500 €, 2: 1.000 €, 3: 500 €

Reitit ja matkat:

• Lumikenkäily 5 km = 3 x 1,67km: Pikku-vesijärven puisto ja Lanu-puisto
  • Luistelu 12 km = 6 x 2 km: Vesijärven jäällä Lahden Matkustajasataman edustalla
  • Hiihto 8 km; 1 kierros: Alku puomilta Urheilu- ja messukeskuksen takaa Tapanilan hiihtomajalla kääntyen; Meno kuntolatu-uraa ja paluu Finlandian paluu-uraa. Maali Hiihtostadionilla.

Viralliset kilpailusarjat:

MYL (miehet yleinen), NYL (naiset yleinen), M/N 19-18, M/N 17-16, M/N 15-14, M/N 13-12, M/N20-24, M/N 25-29, M/N30-34, M/N35-39, M/N40-44, M/N45-49, M/N50-54, M/N55-59, M/N60-64, M/N65-69, M/N70-74 ja M/N75->

Välineistä:

• Lumikenkäily: tehdään tampatulla uralla, joten kevyet kengät / lenkkarit ovat valttia; hyväksytyn kengän on oltava VÄHINTÄÄN 7 tuumaa leveä ja 20 tuumaa pitkä. Esimerkiksi 22-tuuman kengät erinomaiset
  • Luistelu: kaikki luistimet sallittuja; hiihtomonoihin kiinnitettävät retkiluistinten terät tai pikaluistimet ovat nopeimpia
  • Hiihto: ei erillistä sarjaa vapaalle ja perinteiselle hiihtotyylille, mutta ladut molemmille.

Oletko valmis?

Kautta aikain ensimmäisen kisan (Quebec, 2014) voittaja slovakialainen ampumahiihtäjä Dusan Simocko harjoitteli luisteluun rullaluistelumaratoneilla ja laittoi lumikengät ensimmäistä kertaa jalkaansa 4 päivää ennen kisaa.

Talvitriathlonin historia:

Kansainvälinen triathlonliitto ITU on kehittänyt talvista lajia jo toistakymmentä vuotta. Ensimmäisessä talvitriahtlonissa maastojuostiin, maastopyöräiltiin ja hiihdettiin. Laji kansainvälistyi ja kasvoi vuoteen 2010 asti, jolloin KOK ei päästänyt sitä näytöslajiksi ja kiinnostus lajiin alkoi hiipua. ITU kehitti Kanadassa uuden muodon, jonka ensimmäinen kilpailu oli Quebecissä 8.3.2014. Kisaan osallistui Suomen Triathlonliiton hallituksen puheenjohtaja Toni Niiranen, joka nyt yhdessä Lahden kaupungin kanssa tuo lajin Eurooppaan ja Suomeen. Uusi laji hyväksyttiin joulukuussa 2014 ITU:n viralliseksi kilpailulajiksi sääntöineen.

Katso video lajin ensimmäisestä kilpailusta Kanadan Quebecissä: https://www.youtube.com/watch?v=C4TGkL5p7Mc