Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Ekokompassi-sertifikaatti naisten salibandyn MM-kisoille - ensimmäisenä arvokisana

Salibandyliitto

Julkaistu: 04.10.2016 klo 10:39
Julkaisija: Salibandyliitto

Naisten salibandyn MM-kisat Tampereella 2015 on Valo-Olympiakomitean hankkeen ensimmäinen kansainvälinen arvokisa, jolle on myönnetty Ekokompassi-sertifikaatti.

Kansallisesti ja kansainvälisesti urheilutapahtumat ovat aktivoituneet haitallisten ympäristövaikutusten minimoiseksi sekä viestimään ympäristöasioista urheiluyleisölle.

Suomessa kehitetty Ekokompassi-ympäristöjärjestelmä on työkalu ympäristöasioiden hallintaan monenlaisille organisaatioille ja soveltuu myös tapahtumille. Ekokompassi-sertifikaatti myönnetään tapahtumille, jotka ovat onnistuneesta hallinneet ympäristöasioitaan järjestelmän avulla ja läpäisseet ulkoisen auditoinnin. Suomen olympiakomitean koordinoimassa hankkeessa Ekokompassi-palvelu on laajentunut valtakunnalliseksi toiminnaksi ja naisten salibandyn MM-kisat Tampereella 2015 on hankkeen ensimmäinen kansainvälinen arvokisa, jolle sertifikaatti on myönnetty.

Salibandyliitossa päätettiin jo MM2015-kisahakemusta laadittaessa nostaa ekologisuus yhdeksi tapahtuman kantavaksi teemaksi ja auttaa myönteistä suhtautumista ympäristöön liittyviin asioihin ja ihmisten kulutustottumuksiin.

- Valitsimme muutaman kehityskohteen, joihin kiinnitettiin erityistä huomiota. Näkyvimmät toimenpiteet olivat pääareenalla, Hakametsän jäähallin sisällä toteutettu jätteiden lajittelu, yleisön opastus ja ohjeistus sekä virallisen käsiohjelman siirtäminen sähköiseen muotoon, MM2015-kisojen pääsihteerinä toiminut Jeannette Good toteaa.

Salibandyliiton toiminnanjohtaja Kari Lampinen, hallituksen puheenjohtaja Ismo Haaponiemi ja kisojen pääsihteeri Jeannette Good vastaanottivat Ekokompassi-sertifikaatin kansallisen liikuntafoorumin iltatilaisuudessa Turussa 3. lokakuuta 2016. Sertifikaatin ojensi opetus- ja kulttuuriministeriön uusi liikunnan vastuualueen johtaja Tiina Kivisaari.

Näin ympäristöasiat otettiin huomioon MM2015-kisoissa.

Mikä on Ekokompassi-ympäristöjärjestelmä ?

Salibandyliitto on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, jonka sarjoihin osallistuu yli 50 000 pelaajaa. Salibandya ja sählyä harrastaa Suomessa n. 400 000 henkilöä.

Seuraa meitä: floorball.fi | facebook | twitter | instagram