Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Alppilegenda Eino Kalpala 90-vuotias

Julkaisija: Ski Sport Finland

Julkaisuvapaa: 5.8.-16 klo 15

Julkaisija: Ski Sport Finland

Suomalaisen alppihiihdon uranuurtajalle Ski Sport Finlandin kultainen ansiomerkki

Perjantaina 5.8.2016 90 vuotta täyttävä Eino Kalpala on ensimmäisiä suomalaisia alppihiihtäjiä, joka alkoi säännöllisesti harjoitella ja kilpailla ulkomailla. Hän osallistui mm. Oslon talviolympialaisiin vuonna 1952 sekä Bad Gasteinin MM-kilpailuihin vuonna 1958. Kalpala jatkoi menestyksekästä kilpailu-uraansa vielä 2000-luvullakin voittaen mm. vuoden 2007 veteraanien MM-kisoissa 80-84 -vuotiaiden sarjassa pujottelun kultaa, suurpujottelun hopeaa ja ollen super-g:n neljäs. Ja ura jatkuu yhä.

- Harkitsen tulevalle kaudelle muuttoa Ranskaan, jotta pääsisin helpommin harjoittelemaan ja tavoittelemaan veteraanien maailmancupin kokonaiskilpailun voittoa, virkeä alppilegenda toteaa.

Eino Kalpalan kädenjälki on ollut merkittävä myös yritysmaailmassa. Perheyritys Radiotukku Oy alkoi tuoda maahan autoradioiden ja muun elektroniikan ohella myös ulkomaisia laskettelusuksia 50-luvun lopussa. Vuonna 1963 Kalpalat hankkivat omistukseensa Kiianlinnan maat ja nimesivät uuden hiihtokeskuksen Kalpalinnaksi. Talvella 1964 sinne hankittiin Pohjoismaiden ensimmäiset lumitykit.

Ski Sport Finland myöntää Eino Kalpalalle kultaisen ansiomerkin hänen ansiokkaasta työstään suomalaisen alppihiihdon hyväksi.

Marko Mustonen               Mikko Suursalmi

Toimitusjohtaja                 Viestintäpäällikkö

Ski Sport Finland              Ski Sport Finland

Puh: 040 518 4559           Puh: 0400 933 563

Ski Sport Finland on vuonna 2008 perustettu itsenäinen lajiyhdistys, joka jäsenseurojensa kanssa vastaa Suomessa alppi- ja freestyhiihdon lajien kehittämisestä ja menestyksestä. Alppilajien maajoukkueissa toimii yli 20 valmennuksen ja huollon asiantuntijaa jotka vastaavat 60 urheilijan valmentautumisesta. Kauden kotimaiset päätapahtumat ovat vuosittaiset maailmancupin osakilpailut Levillä ja Rukalla. Ski Sport Finland uuden strategiansa mukaisesti on nostanut positiivisen voittaja-asenteen ”The Winning Attitude” toimintojensa keskiöön. Asenne, vahva osaaminen ja tiimityö kannustaa menestymään.

Ski Sport Finland Association is the rights holder for Alpine and Freestyle skiing in Finland since 2008. ”Alpine Ski Team Finland” and  ”Freestyle Ski Team Finland” are brands of Ski Sport Finland.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki