Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Alastarolla näyttävää EM-taistoa – SM-kisoja ympäri Suomen

Moottoriurheilu.tv

Alastarolla näyttävää EM-taistoa – SM-kisoja ympäri Suomen

Julkaistu: 07.07.2016 klo 13:26
Julkaisija: Moottoriurheilu.tv

Hyvä median edustaja,

Tämä on AKK-Motorsport ry:n sekä Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen koonti viikonlopun moottoriurheilutapahtumista. Kaikki Moottoriurheilu.tv:n artikkelit ovat vapaasti käytettävissänne heti niiden julkistamisen jälkeen. Päivitämme sivua jatkuvasti emmekä näin ollen erikseen ilmoita uusista artikkeleista median edustajille.

*****************************************************************************************************

Viikonloppuna on luvassa jälleen vahva kattaus moottoriurheilutapahtumia lukuisissa eri lajeissa.

EUROOPAN NOPEIMMAT KUSKIT ALASTAROON

Nitro Nationals -kiihdytysajon EM- ja SM-osakilpailu ajetaan 7.-10.7. Alastaron Moottoriradalla. Kilpailuun saapuu Euroopan nopeimmat autot ja moottoripyörät ottamaan mittaa toisistaan. Ilmoittautuneita tiimejä on yhteensä 262, mikä takaa sen, että nähtävää ja koettavaa riittää koko viikonlopuksi.

Tehokkaimpien autojen luokka, jossa jopa 10.000 hevosvoimaiset Top Fuel -dragsterit kilpailevat, tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä osallistuvasta yhdeksästä kilpailijasta neljä on suomalaisia. Ennakkosuosikki on EM-sarjaa johtava Anita Mäkelä. Kisakauden avaava Janne Ahonen on yleisön suuri suosikki ja kaiken osuessa kohdalleen myös hän voi lähteä Nitro Nationals -kisasta voittajana. Pyöräpuolen tiukimmassa ryhmässä Super Twinissä on suomalaisittain vahva osanotto. Ehdoton suosikki on sekä EM- että PM-sarjaa johtava Samu Kemppainen.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/drag-race-nitro-nationals-kisaviikonloppu-starttaa-huomenna/

To-Su 07.-10.07. Drag Racing, PM/SM3 Nitro Nationals, Alastaro
Alastaro Circuit Jarno Saarisentie 32560 Virttaa

Supertock 600 -luokkaa kahden osakilpailun jälkeen johtaa maksimipistein Niki Tuuli.

RR:N SM-SARJA SIIRTYY ULKOMAILLE

Road Racingin SM-sarjan kolmas osakilpailu kaasutellaan Pärnun Auto24ring-radalla. Molemmat kisapäivät tarjoavat täyden kattauksen kilpalähtöjä ja arvokkaista sarjapisteistä taistellaan kaikissa tutuissa luokissa.

1000-kuutioisten superbike-pyörien SM-pistetaulukossa kärkipaikkaa pitää Aleksi Kyllästinen. 600-kuutioisten pyörien superstock-luokan valtikkaa pitää maksimipistein hallussaan MM-sarjan osakilpailuihin villillä kortilla ajava Niki Tuuli. Nouseeko joku isäntämaan kuskeista haastamaan Tuulin Pärnussa vai tekeekö sen joku kotimaisista kilpakumppaneista, ajatus tuo hyvää jännitettä tulevan viikonlopun kilpailuun.

Pe-Su 08.-10.07. Road Racing, SM, Suomen Cup, Kansallinen, Pärnu, Viro
Moottorirata: Auto24ring, Audru ringrada, Papsaare küla, Audru vald, 88317, Eesti

Kaisa Eiristö ajaa tällä kaudella KZ2-luokassa. Vauhtimimmi on viime vuoden Yamaha-luokan mestari.

KARTING SM-SARJA KÄYNNISTYY KOUVOLASTA VIIKONLOPPUNA

Karting-Ässät pääsevät tosi toimiin, kun Kartingin SM-kausi tärähtää käyntiin tulevana viikonloppuna Kouvolan Tykkimäen radalla. Kausi pitää sisällään neljä osakilpailua ja mestarit ovat selvillä elokuun lopussa.

SM-pisteistä ajetaan OK-, OK-junior – ja KZ2 –luokissa. Lisäluokkana Kouvolan radalla nähdään Rotax Mini Max. SM-luokkiin on noussut pienemmistä luokista uusia kuljettajia, joten taso ja meno tulee olemaan entistä kovempaa.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/karting-sm-sarja-kaynnistyy-kouvolasta-viikonloppuna/

La-su 9.-10.7.2017 Karting SM, Kouvolan Tykkimäki

Kuva: Marko Vihriä

CROSS COUNTRYN SM-KISAAN LÄHES 400 OSALLISTUJAA

Offroad-moottoripyörien Cross Countryn SM-sarjan toinen osakilpailu ajetaan lauantaina Jämsän Haaralankankaan motocrossrata-alueella. Mukaan on ilmoittautunut lähes 400 ajajaa, kun huomioidaan kaikki luokat.

Sisu Auto CC SM -nimisessä kilpailussa ajetaan myös naisten sekä 40-vuotiaiden (V40) ja 50-vuotiaiden (V50) veteraanien Suomen Cup -sarjojen toiset osakilpailut. Mukana on myös kuusi kansallista luokkaa: nuoret, V60, classic, B, U20 ja harraste.

Ennakkosuosikkina SM-osakilpailuun lähtee pisteissä toisena oleva Toni Eriksson. Myös enduron junioriluokan MM-sarjassa kilpailevat Henric Stigell ja Joni Kaivolainen sekä muutaman vuoden takainen supermoton maailmanmestari Mauno Hermunen ovat listoilla.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/lahes-400-kuljettajaa-cross-countryn-sm-osakilpailuun

La 09.07. Cross Country, SM, Suomen Cup, Kansallinen, Jämsä
Haaralankankaan motocrossrata Haaralantie 135, 42100 Jämsä

Honkajoen kilpailuun osallistuu yhteensä peräti 90 kuljettajaa sarjan neljässä luokassa. Kuva: Toni Ollikainen

MÄÄTTÄ JA PERKIÖMÄKI JANOAVAT MENESTYSTÄ – GRÖNHOLM HAASTAA KOTIMAAN KÄRJEN

Rallicrossin SM-sarja jatkuu tulevana lauantaina 9. heinäkuuta Honkajoen Pesämäen radalla. Kilpailuun osallistuu yhteensä peräti 90 kuljettajaa sarjan neljässä luokassa, jotka ovat SuperCar, SRC, Autokrossi ja Crosskart.

SuperCareissa alkukauden eräitä kovaonnisimpia kuljettajia ovat olleet Atro Määttä ja Ari Perkiömäki. Molemmat laskettiin ennen kautta ehdottomiin mestarisuosikkeihin, mutta varsinkin tekniset ongelmat ovat laittaneet kapuloita oikein kunnolla rattaisiin.

Määttä on SM-pisteissä tällä hetkellä vasta yhdeksäntenä ja Perkiömäki kymmenentenä. Mestaruustaistosta miehet eivät vielä ole pudonneet, mutta kauden kolmen viimeisen osakilpailun on onnistuttava nappiin.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/maatta-ja-perkiomaki-janoavat-menestysta-gronholm-haastaa-kotimaan-karjen/

La 9.7.2016, Rallicross SM, Honkajoki

endurance

KUUSI TUNTIA TIUKKAA VÄÄNTÖÄ – ENDURANCE CUP JATKUU KEMORASSA

Endurance Cupin kolmas osakilpailu vie tiimit Kemoran moottoriradalle, jossa kisataan pisteistä lauantaina 9.7.2016. Ilmoittautuneita tiimejä on 28 ja mukana ovat kaikki kärkipään tiimit.

Alkukautta hallinnut Mopo-team löytyy Kemoran lähtölistalta ja nähtäväksi jää, löytyykö tiimille pysäyttäjää. Mopo-team teki uskomattoman nousun edellisessä osakilpailussa Botniaringilla, kun tiimi starttasi ruudusta 29., mutta voitti kisan 10 sekunnin erolla ennen toiseksi tullutta JkWest Racing/Westman Racingiin.  Kilpailu Kemoran moottoriradalla alkaa lauantaina klo 11:30.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/kuusi-tuntia-tiukkaa-vaantoa-endurance-cup-jatkuu-kemorassa/

La 9.7.2016, Endurance Cup, Kemora

Kauko Nieminen ja Jooa Partanen johdattavat Haukat Seinäjoelle lauantaina. Kuva: Matias Hirsimäki.

SM-LIIGAA SEINÄJOELLA LAUANTAINA

Speedwayn SM-liiga palaa vain reilun viikon tauon jälkeen Seinäjoen Routakalliolle, kun nyt on Kotkien kotiottelun vuoro. Sand Blowersin ollessa tällä kertaa lepovuorossa saapuu Seinäjoelle Haukat, Ankkurit ja Porin Nopea Racing.

Joukkueista ainoastaan Haukat on tällä kertaa mukana omalla kokoonpanollaan Kauko Niemisen johdolla. Viime lauantaina itsensä U21 EM-finaaliin ajanut Jooa Partanen on myös jälleen kokoonpanossa. Ankkureilta Niklas Säyriö on 250cc MM-semifinaalissa ja Tero Aarnio edelleen loukkaantuneena, joten Ankkureilla ajaa Mustosen veljesten tukena Janne Nyman ja Mika Pellinen. Porilaisten riveissä kautensa avaa Joni Keskinen. Mukana ovat myös Seinäjoen omat kasvatit Mika Loppi ja Juha Hautamäki.

Lue lisää: http://www.moottoriurheilu.tv/sm-liigaa-seinajoella-lauantaina/

La 09.07.       Speedway, SM, Suomen Cup, Kansallinen      Ottelu 5, Kotkat – Haukat – Ankkurit – Porin Nopea Racing, Minispeedway 85cc, Microspeedway       Seinäjoki

MM-KILPAILUT

Timo Myöhänen kisasi Ranskassa edellisessä EM-osakilpailussaan. Kuva: Phototrial.it

MYÖHÄNEN PALAA TRIALIN MM-AREENOILLE

Timo Myöhänen osallistuu viikonloppuna Belgian Comblain au Pontissa ajettavaan trialin MM-osakilpailuun. Myöhäseltä jäi muutama edellinen MM-osakilpailu ajamatta opiskelupaikkojen hakukokeiden vuoksi. Kisamaastot ovat tunnettuja liukkaudestaan, mikäli alueella on satanut kisaa edeltävinä päivinä. MM-sarjaa ajatellen Myöhäsellä ei ole merkittävämpiä paineita, koska jouduttuaan jättämään niin monta kisaviikonloppua ajamatta, ei sarjapisteillä onnistumisenkaan jälkeen nousta kovin korkealle. Toisaalta viimeisimmät EM-osakilpailuiden onnistumiset lupaavat hyvää kisaa ja mahdollisuuksia sijoittua vähintään pisteille. Mies tähyääkin top-15 joukkoon.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/myohanen-palaa-mm-areenoille

10.07. Trial, Comblain au Pont, Belgia

Red Bull Ring, Spielberg, Itävalta 3.7. 2016, Valtteri Bottas, Williams FW38 Mercedes. Kuva Glenn Dunbar/Williams.

Red Bull Ring, Spielberg, Itävalta 3.7. 2016, Valtteri Bottas, Williams FW38 Mercedes. Kuva Glenn Dunbar/Williams.

BRITANNIAN GP, SILVERSTONE

F1 -kauden kymmenes osakilpailu Silverstonessa on Williams-tallin kotikisa.

Kilpailun aikataulu (Suomen aikaan) :
Perjantai 8.6
12:00-13:30 1. Vapaat harjoitukset
16:00-17:30 2. Vapaat harjoitukset
Lauantai 9.6
12:00-13:00 3. Vapaat harjoitukset
15:00-16:00 F1 Aika-ajot
Sunnuntai 10.6
15:00 F1 Kilpailu

Formulalähetykset: http://www.mtv.fi/sport/f1/ohjelmatiedot

Niklas Säyriö ja Toni Hyyryläinen hakevat paikkaa MM-finaaliin viikonloppuna. Kuva: Matias Hirsimäki

SUOMALAISET SPEEDWAYN MM-TAISTOON PUOLAAN

Speedwayn 250-kuutioisten luokan henkilökohtaiset MM-finaalipaikat laitetaan jakoon viikonloppuna Puolan Grudziądzissa. Lauantaina ja sunnuntaina ajetaan semifinaalit, joista parhaat tulevat jatkamaan 15. heinäkuuta Saksan Güstrowissa ajettavaan finaaliin.

Suomella on semifinaaleihin kolme edustuspaikkaa. Toni Hyyryläinen hakee ainoana suomalaisena finaalipaikkaa ensimmäisestä semifinaalista, Timi Salosen ja Niklas Säyriön yrittäessä samaa semifinaalissa numero 2.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/suomalaiset-valmiina-250cc-mm-taistoon

09.-10.07. Speedway, MM, Youth World Cup 250cc, Semi-Final 1, Puola, Grudziadz

Lari ja Riku Kunnas kiertävät tänä vuonna koko MM-sarjan. Kuva: Ritva Kunnas

Team Kunnaksen Riku ja Lari Kunnas matkaavat Belgian Genkiin kauden kuudenteen sivuvaunumotocrossin MM-osakilpailuun. Kaksikko on hyvillä mielin, sillä sekä kalusto että kuljettajat ovat nyt hyvässä kunnossa Suomessa tehtyjen treenien jälkeen. Tavoitteena on päästä vähintään top-15 joukkoon ja MM-pisteille. Tällä hetkellä kaksikko on pisteissä sijalla 29.

10.07. Motocross, MM, Sivuvaunut, Belgia, Genk

EM-Kilpailut

Sami-Matti Trogen osallistuu Rallycross Challenge Europen osakilpailuun Liettuassa
Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/suomen-rallicrosslupauksen-sami-matti-trogenin-voitokas-kausi-jatkuu-liettuassa
GP3-sarjassa nähdään suomalaisväriä Koiranen GP -tallin kuljettajien myötä

Kansalliset kilpailut

09.07. Motocross, Kansallinen, MX-Liiga Junior, Polarcross MK (Tornio)
10.07  Motocross, Kansallinen  MX-Liiga + lisäluokat, Polarcross MK (Tornio)
09.07. Watercross, Kansallinen, Kiihdytys: alle 600, unlimited / Watercross: alle 600, Open, Kittilän MK
09.07. Asfalttisprint, kansallinen +NEAFP, Vaala, Säräisniemi
09.07. Jokamiehenluokka, Kansallinen, Suonenjoki
09.07. Ralli, Seurakilpailu, Lahti
08.07. – 10.07. Karting, Kansallinen +NEAFP  FK-rata Haaralankangas, Jämsä
09.07. – 10.07. Jokamiehenluokka, Kansallinen, Alahärmä, Kalmookankaan Moottorirata
10.07. Rata-ajo, Kansallinen, National Touring Car Series, Kemora
10.07. Karting, Savo-Cup / harjoituskilpailu, Varkauden moottoriurheilukeskus
10.07. Jokamiehenluokka, Kansallinen, Somuran Moottorirata, Somero

Lue myös:

www.moottoriurheilu.tv kokoaa suomalaisen moottoriurheilun yhdelle alustalle.
www.facebook.com/moottoriurheilutv
Twitter.com/mutvsuomi #moottoriurheilutv

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: Nita Korhonen +358 400 542 271, Anette Latva-Piikkilä +358 40 772 4124 tai media@moottoriurheilu.tv.

Moottoriurheilu Media Oy on AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen yritys, jonka tiedotusportaalina toimii www.moottoriurheilu.tv. Taustatoimittajina toimivat Nita Korhonen ja Anette Latva-Piikkilä.