Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Agilityn Suomen mestaruudet Hollolaan, Kuopioon ja Lappeenrantaan

Suomen Agilityliitto ry

Agilityn Suomen mestaruudet Hollolaan, Kuopioon ja Lappeenrantaan

Julkaistu: 15.06.2014 klo 18:09
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

Koiraurheilulaji agilityn Suomen mestarit vuosimallia 2014 ovat Pasi Kangas ja bordercollie Wiu Hollolasta, Anni Komulanen ja shetlanninlammaskoira Ralli Kuopiosta sekä Ari Partti ja kooikerhondje Kafi Kuopiosta. Suomenmestaruudet ratkottiin kolmessa eri luokassa aurinkoisessa Tampereen Hakametsässä lauantaina 15.6.2014. Finaalien tunnelma oli huikea ja yleisöä paikalla lähes 3000 henkeä.

Maxi-kokoisten koirien Suomen mestari Pasi Kangas oli onnellinen ja yllättynyt kultamitalista, joka oli hänen ensimmäinen arvokisamitalinsa agilityssä. Pasin kisapari bordercollie Wiu on vasta kolmevuotias ja oli nyt toisissa SM-kisoissaan. “Finaalirata oli vaikea. En ajatellut radan aikana mitään, lähdin täysillä matkaan”, kertoo Pasi Kangas. Pasi ja Wiu tavoittelevat seuraavaksi paikkaa agilityn maajoukkueessa. Maajoukkuekarsinnat ovat Rovaniemellä 28.-29.6.2014.

Mini-kokoisten koirien Suomen mestariksi ohjasi shetlanninlammaskoira Rallin kuopiolainen Anni Komulainen. Vasta 19-vuotias Anni otti Suomen mestaruuden jo toistamiseen. Edellinen voitto tuli samalla koiralla toissa vuonna. “Ralli on nopea ja tosi kiltti koira. Sillä on tekemisen meininkiä”, kertoo Anni. Komulaisen perheessä agility on koko perheen harrastus. Myös Anni ja Ralli nähdään MM-karsinnoissa Rovaniemellä kesäkuun lopussa.

Medi-kokoisten koirien voittoon nousi karsintaradan sijalta 26 Ari Partti ja kooikerhondje Kafi Kuopiosta. Nopeasti etenevä, “juostava” rata sopi koirakolle erinomaisesti ja tulos oli sen mukainen. “Kafi on siro ja vikkelä poika, mutta tarvitsee vielä rohkaisua radalla, siksi tämä sopi meille hyvin”, kertoo Ari. Voitto tuli yllätyksenä, sillä Arin tarkoitus oli rassata 3-vuotiasta Kafia tulevaisuutta varten kisaamalla viikonlopun kaikki kilpailut perjantain lämmittelyistä alkaen.

Yksilömestaruuksista kolmessa eri säkäluokassa kilpaili yhteensä 681 koirakkoa. Finaaliin selvisi kussakin luokassa 50 karsintaradalla parhaan tuloksen tehnyttä koirakkoa. Lopputuloksissa huomioitiin molempien ratojen yhteistulos.

Kilpailun kaikki tulokset on julkaistu netissä: http://agism2014.fi/tulokset.php

Agilityn Suomen mestarit 2014

Maxi-kokoiset koirat (43cm tai yli)

1. Pasi Kangas (Heinolan palvelus- ja seurakoirakerho) ja bordercollie Wiu, Heinola (koirakon kotipaikka Hollola)

2. Jaakko Suoknuuti (Littoisten Agility Warriors) ja bordercollie Chi, Littoinen

3. Tanja Lehto (Agility Club of Eastern Finland) ja belgianpaimenkoira Ansa, Kuopio

Mini-kokoiset koirat (34,99cm tai alle)

1. Anni Komulainen (Hukka-Putki ry) ja shetlanninlammaskoira Ralli, Kuopio

2. Kirsi Arhippainen (Active Dogs ry) ja shetlanninlammaskoira Peppi, Haukipudas

3. Sonia Delatte (Agility-Team Turku ry) ja shetlanninlammaskoira Stella, Turku

Medi-kokoiset koirat (35cm tai yli)

1. Ari Partti (Lappeenrannan Agilityurheilijat) ja kooikerhondje Kafi, Lappeenranta

2.  Kim Berglund (Vöyrinsudun Koirakerho) ja shetlanninlammaskoira Spike, Vöyri

3. Erika Jalkanen (Suonenjoen Palvelus- ja Seurakoiraharrastajat) ja mittelspitz Ilpo, Suonenjoki

Valokuvia median käyttöön

Valokuvat ovat median vapaasti käytettävissä agilityn SM-kisoista kertovien juttujen yhteydessä. Kuvien rajausta ei saa olennaisesti muuttaa. Kuvaajan nimi mainittava: Jukka Pätynen / Koirakuvat.fi.

Kaikki pressikuvat

Kilpailijoiden haastattelut, lisätiedot lajista ja muut yhteydenotot

Marika Kelokari, Suomen Agilityliitto, marika.kelokari@agilityliitto.fi, puh. 045 111 6268

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa. Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen.