Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Agilityn maajoukkuekarsinnat tulevana viikonloppuna Liedossa

Suomen Agilityliitto ry

Agilityn maajoukkuekarsinnat tulevana viikonloppuna Liedossa

Julkaistu: 01.07.2016 klo 11:05
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

Suomalaisen agilityn huiput kisaavat paikasta Suomen agilitymaajoukkueessa tulevana viikonloppuna 2.–3.7.2016 Liedossa. Kisat käydään keinonurmialustalla Royal Canin -hallissa. Kisojen järjestäjänä toimii Turun Seudun Agilityurheilijat (TSAU) yhteistyössä Suomen Agilityliiton kanssa. Karsintoihin on ilmoittautunut 371 koirakkoa.

Karsintakilpailussa nähdään nopeita ja taitavia koirakoita harrastajista ammattilaisiin, hallitsevat agilityn suomenmestarit, nykyinen agilitymaajoukkue sekä edellisvuosien maailmanmestareita ja Pohjoismaiden mestareita. Maajoukkue edustaa Suomea PM-kilpailuissa 13.–14.8.2016 Norjassa sekä MM-kilpailuissa 22.–25.9.2016 Espanjassa.

Kilpailu joukkuepaikasta on kovaa urheilua

Maajoukkueen karsintakilpailu on kahden päivän mittainen koiraurheilutapahtuma, jossa niin koiralta kuin ohjaajalta vaaditaan kovaa kuntoa, tarkkuutta ja nopeaa reagointikykyä. Koirakon on onnistuttava täydellisesti yhteensä viidessä startissa. Lauantaina kilpaillaan kaikissa kolmessa säkäluokassa kahdella radalla (hyppy- ja agilityrata), ja jatkoon pääsee maksimissaan 44 parasta koirakkoa, eli ohjaajan ja koiran muodostamaa tiimiä. Sunnuntaina suoritetaan kolme rataa (kaksi agilityrataa ja yksi hyppyrata) kaikissa kolmessa säkäluokassa.

Koirakon lopullinen sijoitus maajoukkueen karsintakilpailussa määräytyy kaikilta viideltä radalta saatujen pisteiden perusteella.

Ohjaajalta kilpailu vaatii hyviä hermoja ja täydellistä keskittymistä aina sunnuntain finaaliradan viime metreille saakka. Agility on ihmisen ja koiran nopeatempoista ja innokasta yhteistyötä. Parhaimmillaan se näyttää helpolta mutta on samalla jännittävän herkkää, sillä pienikin ohjausvirhe voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Katsojat ovat tervetulleita!

Lauantaina kilpailut alkavat minikokoisten koirien hyppyradalla kello 9. Seuraavat luokat aloitetaan heti edellisen päätyttyä. Sunnuntaina kilpailut alkavat minien agilityradalla kello 9, ja seuraavat luokat aloitetaan heti edellisen päätyttyä. Kilpailun jännittävimmät hetket koetaan sunnuntai-iltapäivän finaalissa. Kilpailujen arvioitu päättymisaika on noin kello 19.

Kisaviikonlopun aikataulu ja lähtölistat löytyvät maajoukkuekarsintojen nettisivuilta:

Katsojat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa koko viikonlopun ajan.

Kilpailupaikan osoite on Royal Canin -areena, Yrjönalhontie 2, Lieto.

Livestream ja valokuvat

Jukka Pätynen

Suomen Agilityliitto ry

Sirpa Sippola, toiminnanjohtaja p. 045 122 6300

Laji-info, haastattelut, tarkennukset aikatauluun kisaviikonlopun aikana jne.

koetoimitsija Maria Lepänhaara, kilpailuvastaava@tsau.info

p. 041 458 4662 (arkisin kello 18 jälkeen)

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n kumppanuusjäsen.