Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Yleinen asevelvollisuus säilytettävä

Reserviläisliitto tiedottaa

Yleinen asevelvollisuus säilytettävä

Julkaistu: 23.11.2013 klo 16:45
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Reserviläisliitto on huolissaan maanpuolustuksen tulevaisuudesta. Liiton juuri päättyneen syyskokouksen mukaan Puolustusvoimien riittämätön rahoitus uhkaa jo lähivuosina romuttaa koko valtakunnan kattavan puolustuskykymme. Oulussa järjestetyn kokouksen hyväksymässä toimintasuunnitelmassa painotetaankin tähän liittyvää edunvalvontaa ja tiedotusta.

Tärkeimmiksi tavoitteikseen Reserviläisliitto asetti yleisen asevelvollisuuden ja koko maan puolustamisen turvaamisen. Lisäksi ensi vuoden toimintasuunnitelmassa painotetaan riittävää kertausharjoituskoulutusta sekä reserviläisten aseman ja toimintaoikeuksien kehittämistä osana Puolustusvoimauudistuksen toimeenpanoa. Puolustusvoimien käytöstä poistuvat ampuma- ja harjoitusalueet sekä ampumaradat liitto haluaa säilyttää reserviläisten käytössä.

Vuonna 1955 perustetun Reserviläisliiton lähestyvä 60-vuotisjuhlavuosi näkyy vahvasti jo ensi vuonna. Silja Europa -aluksella 11.-12.4.2015 järjestettävän juhlaristeilyn jäsenmarkkinointi alkaa ensi keväänä. Laivalle odotetaan jopa 3.500 Reserviläisliiton jäsentä seuralaisineen.

Liittohallitusta täydennettiin

Reserviläisliiton syyskokouksessa täydennettiin myös 28-jäsenistä liittohallitusta. Kaksivuotiselle hallituskaudelle tulivat valituksi seuraavat, maakunnallisia reserviläispiirejä edustavat henkilöt:

• Etelä-Karjala: Grönlund Joonas, Lappeenranta (uusi)
  • Helsinki: Parkkonen Juha, Espoo, Soininen Timo, Helsinki (uusi)
  • Keski-Pohjanmaa: Hauta-Aho Rauno, Kokkola
  • Lappi: Vaarala Jari, Sodankylä (uusi)
  • Pirkanmaa: Moijanen Juha, Tampere
  • Päijät-Häme: Tapiomaa Arto, Orimattila (uusi)
  • Keski-Suomi: Hyppönen Jouko, Konnevesi
  • Pohjois-Pohjanmaa: Ranta Sakari, Kempele
  • Suur-Savo: Mikkonen Raimo, Mikkeli
  • Varsinais-Suomi: Suominen Osmo, Turku, Mikkonen Marko, Loimaa

Liittohallituspaikoista kolme on kiintiöity naisedustajille. Näille paikoille syyskokous valitsi edelleen Terhi Hakolan Tampereelta sekä uusina Tuula Gåpån Hämeenlinnasta ja Minna Nenosen Oripäästä. Lisäksi Reserviläisliiton hallituksessa jatkavat edelleen:

• Etelä-Häme: Arvonen Juha, Toijala, Salminen Kari, Valkeakoski
  • Etelä-Pohjanmaa: Kaistila Tapani, Kurikka, Liinamaa Jaakko, Jurva
  • Kainuu: Tuura Heikki, Otanmäki
  • Kymenlaakso: Kitunen Timo, Kouvola
  • Pirkanmaa: Mäkitalo Jussi, Virrat
  • Pohjois-Karjala: Martikainen Hannu P., Juuka
  • Pohjois-Savo: Hynninen Jari, Kuopio
  • Satakunta: Grönroos Harri, Pori
  • Uusimaa: Nöjd Ismo, Järvenpää, Hynnälä Jarmo, Vihti

Reserviläisliiton puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Hänen tuekseen liittohallitus nimeää keskuudestaan 1-3 varapuheenjohtajaa liittohallituksen järjestäytymiskokouksessa, joka pidetään 25.1.2014. Vantaalla.

Lisätietoja Oulun syyskokouksen päätöksistä ja henkilövalinnoista antaa Reserviläisliiton toiminnanjohtaja Olli Nyberg, puh. 0400 640 755 tai s-posti olli.nyberg@reservilaisliitto.fi.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 350 paikallista jäsenyhdistystä ja 18 maakunnallista piiriä. Henkilöjäseniä liitolla on yli 36.000, joista valtaosa on asepalveluksen suorittaneita henkilöitä.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja erilainen koulutus. Reserviläisiitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista noin puolet on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä. Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.