Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Vesiliikenteessä kuolleiden määrä väheni hieman

Trafi

Vesiliikenteessä kuolleiden määrä väheni hieman

Julkaistu: 13.02.2012 klo 14:56
Julkaisija: Trafi

Vesiliikenteessä menehtyi ennakkotietojen mukaan 55 henkilöä vuonna 2011. Kuolleita oli 9 vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana kuolleita oli kuitenkin selvästi enemmän kuin vuonna 2010. Tiedot perustuvat poliisin tietoon tulleisiin vesiliikenneonnettomuuksiin.

Suomen merialueilla menehtyi 13 henkilöä, joka on 2 henkilöä vähemmän kuin vuoden 2010 vastaavana ajankohtana. Sisävesillä puolestaan menehtyi 42 henkilöä eli 7 vähemmän kuin viime vuonna. Eniten kuolemaan johtaneita vesiliikenneonnettomuuksia tapahtui Vuoksen vesistöalueellä. Yhtä lukuun ottamatta kuolemantapaukset tapahtuivat huviveneilyssä.

Onnettomuuksien syynä inhimillinen tekijä

Kuolemaan johtaneista vesiliikenneonnettomuksista valtaosassa, eli 70 % syynä oli toimintavirhe kuten liian suuri tilannenopeus, puutteelinen navigointitaito tai veneenhallinta. Noin kolmanneksessa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vesikulkuneuvon kuljettaja oli vähintään yhden promillen humalassa tai alkoholilla oli muutoin myötävaikutusta onnettomuuteen. Neljässä onnettomuudessa oli lisäksi vaikuttamassa huonot sää- tai jääolosuhteet. Tekninen vika ei ollut syynä yhteenkään kuolemantapaukseen.

- Moni näistä kuolemista olisi voitu välttää, jos olisi käytetty veneily- tai pelastusliivejä, toteaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ryhmäpäällikkö Kimmo Patrakka.

Veneen kaatuminen tavallisin onnettomuustyyppi

Lukuunottamatta kahta henkilövahinkoa onnettomuustyyppinä oli kaikissa muissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa veneen kaatuminen tai kallistuma. Lähes kaikki onnettomuudet tapahtuivat joko soutu- tai moottoriveneelle.

Uhrit useimmiten keski-iän ylittäneitä miehiä

Vesiliikenneonnettomuudet ovat tyypillisesti miesten onnettomuuksia - menehtyneistä vain kolme oli naisia. Kuolleista 36 oli 55-74-vuotiaita, kun viime vuoden aikana heitä oli 34. Alle 25-vuotiaita menehtyi yksi.

ryhmäpäällikkö Kimmo Patrakka, puh. 020 618 6450, kimmo.patrakka(at)trafi.fi

Vesiliikenneonnettomuudet 2011 - ennakkotiedot

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon