Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Vene kesäkuntoon veneilykautta odotellessa

Trafi

Vene kesäkuntoon veneilykautta odotellessa

Julkaistu: 05.04.2013 klo 09:02
Julkaisija: Trafi

Olitpa sitten ensimmäisen uuden veneen omistaja tai kaiken kokenut veneilijä, kannattaa jäiden lähtöä odotellessa panostaa veneen kunnon tarkistamiseen. Hyväkuntoinen vene luo perustan turvalliselle veneilylle, muistuttaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Uutta venettä hankkimassa olevan tulee varmistaa, että veneessä on CE-merkintä, omistajan käsikirja ja vaatimustenmukaisuuden vakuutus sekä suomeksi että ruotsiksi. CE-merkintä tulisi löytyä myös käytetyistä veneistä, jos ne on valmistettu kesäkuun 1998 jälkeen.

10 vinkkiä ennen kuin lasket veneen vesille

Mitä kaikkea sitten olisi syytä muistaa? Venettään kesäkuntoon laittava voi tarkistaa asiat helposti 10-kohtaisen muistilistan avulla:

1. Puhdista ja tarkista vene perusteellisesti sekä sisältä että ulkoa, muista myös pilssin puhdistus.
  2. Tarkista kaikki veneen läpiviennit, varsinkin vedenalaiset, sekä letkut ja putket.
  3. Käsittele veneen pinta ja pohja, jos tarpeen.
  4. Tarkista sähköjärjestelmä ja varaa akut.
  5. Tarkista polttoainejärjestelmä eli tankit, suodattimet ja liittimet, sekä tankkien puhtaus.
  6. Tarkista moottorin jäähdytysjärjestelmä eli nesteet, letkut ja liittimet.
  7. Jos veneessäsi on nestekaasujärjestelmä, niin tarkista, ettei letkuissa ole murtumia tai liitoksissa vuotoja.
  8. Tarkista myös veneen ohjauslaitteet, sekä hydrauliset että mekaaniset.
  9. Tarkista pelastusliivien, köysien sekä palosammuttimien kunto. Käsisammuttimet tulee huoltaa vuosittain.
  10. Tee myös moottorin ja vetolaitteiden kausihuolto, jos se on syksyllä unohtunut.

Kun vene on vesillä, olisi moottorin kunto hyvä testata vielä pienellä koeajolenkillä. Jos vene nostetaan vesille nosturilla, niin ennen nostoliinojen irrottamista kannattaa vielä tarkistaa, ettei veneeseen vuoda mistään vettä.

Kiinnitä huomiota myös venetrailerin kuntoon ja erityisesti valojen toimivuuteen. Varmista myös, että traileri on katsastettu. Katsastusvelvollisuus koskee vain jarrullisia trailereita.

Trafi valvoo veneiden turvallisuutta

Trafi valvoo myytävien huviveneiden turvallisuutta. Veneitä tarkistetaan mm. valmistajien ja jälleenmyyjien luona ja erityisesti venealan messuilla. Myös yleisöltä saatu palaute tai pyyntö voi johtaa veneen tai venemallin tarkastamiseen. Yleisimmin puutteita löytyy veneen asiakirjoissa, vakavammat tekniset puutteet ovat harvinaisia.

Trafin asiantuntijat tavoitat myös Kuopiosta Kallavesj’ -venemessuilta 5.-7.4.2013.

Lisätietoja turvalliseen veneilyyn www.veneily.fi

ylitarkastaja Juhani Pappila, puh. 029 5346 651, juhani.pappila(at)trafi.fi
ryhmäpäällikkö Kimmo Patrakka, puh. 029 5346 450, kimmo.patrakka(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi